NULL Skriv ut sidan - Kilström / Kihlström

Anbytarforum

Titel: Kilström / Kihlström
Skrivet av: Thomas Wallenberg skrivet 2011-10-01, 13:18
Jag har nu läst artiklarna som går att finna här ovan, och chocken har nu lagt sig lite. Den som flera gånger omtalas, är ju faktiskt min farfars morfar Axel Valentin Kihlström (senare Wallenberg). Men framförallt är det ju hans bror Carl Johan Kihlström, som uppenbarligen var Faluns största badass på den här tiden, som omskrivs. Dessa bägge pojkars far, var väl för övrigt mest troligt den som lärde upp både C.J och Axel i hästbyteriets ädla konst.  
 
Axel Wallenberg och hans fru och barn kan jag dock berätta lite mera om. Denna karl lugnade tydligen ner sig som vuxen, bytte efternamn för att ge sina barn en bättre framtid - och höll dem under mycket strikt uppfostran. Samtliga av Axel Wallenbergs barn, varav min gammelfarmor Jenny Elvira Valentina var den älsta, växte upp till fromma och laglydiga medborgare som aldrig någonsin nämnde någonting om faderns sida av familjen till någon. De höll ihop bra sinsemellan och kunde ibland till och med upplevas som stroppiga på grund av sitt oerhörda fokus på anständighet och vad som passade sig och inte passade sig. Nu när jag har fått reda på allt det som låg bakom dem i släktlinjen, är jag inte alls förvånad över att dessa 10- och 20-talister fungerade på det här viset. Personligen kan jag tycka att det är mäkta häftigt med mitt våldsamma tattarpåbrå i det här ledet av mitt släktträd, men vi lever ju i en helt annan tid nu, och dessutom har jag dem i fjärde och femte led - och inte som fäder och farbröder. Det kan ju faktiskt göra en viss skillnad.  
 
(Meddelandet ändrat av Wallenberg82 2011-10-01 13:21)