NULL Skriv ut sidan - Hultqvist

Anbytarforum

Titel: Hultqvist
Skrivet av: Veronica Kronhamn skrivet 2012-04-06, 13:21
Hej Fritz!
 
Tack för det. Jag försöker sy ihop Helena Johansdotter Hults barn. Främst försöker jag finna Sofia Magdalena som flyttade med Helena o Carl Fredrik Sandahl Spjut till Tryserum 1840 o sedan vidare till Gotland. (Hon gifte sig Pettersson o dog i Östergarn på Gotland.) Från att hon flyttade in i Tryserum är hennes födelsetid angiven till 1837-04-01, i Hultsjö. I HFL 1840 står det Hålsjö, senare ändrat till Hultsjö.Finner henne inte född i Hultsjö, Hjärtlanda eller Skepperstad mellan 1837 o 1840.  
 
Helena fick 1836-04-25 dottern Vilhelmina Dorotea i Alseda, med Vilhelm Bernhard Lindberg.
 
Carl Fredrik fick med Sofia M Lindberg barn 1837-10-25 i Hjälmseryd samt 1840-01-08 i Nydala.
 
Var passar Sofia Magdalena Fredriksdotter född 1837 in här? Är hon dotter till Carl Fredrik eller till någon annan? Möjligen Vilhelm Bernhard men efter skilsmässan följt med modern.  
 
Efter flytten till Tryserum föddes sonen Carl August 1841-03-17 på torpet Sjöhagen.
 
(Jag har bara nämnt de barn som Helena resp. Carl Fredrik fått vid den tiden.)
 
Att Vilhelm Bernhard sedan levde med Helenas syster och att Sofia levde med Carl Fredriks halvbror känner jag också till.
Jag förmodar att dessa familjer reste tillsammans.
 
GLAD PÅSK
 
Veronica