NULL Skriv ut sidan - Hierpe / Hjerpe

Anbytarforum

Titel: Hierpe / Hjerpe
Skrivet av: Niklas Hertzman skrivet 2002-05-28, 18:55
Hej !
Hittade detta när jag satt och läste Malmö domböcker. Hoppas att uppgifterna är nya och kan komma till användning. I samma mål straffades även Sven Pettersson Spegel med familj samt Johan Stefansson med familj. Jag delar upp under respektive namn, men jag hoppas att ni hittar dit.
 
Källa: Malmö kämnärsrätt AIa:24
16/3 1737.
Tillfölje af Landshöfdinge Ämbetets bref till Lofl: Magistraten af den 14 i denna månad och Magistratens under den 15 därpå afgifna Remiss till Cämnärsrätten, företog sig Cämnärsrätten idag laga rannsakning, angående 13 st. enligt CronoBefallningsmannen Brandts den 12 Martii sidstl:e inskickade löst folk af män, qwinnfolk och Barn bestående, som tyckes wara Tattare och af Zigeuner ...
 
Hindrich Hindrichsson Hierpe, som säger sig wara född i Småland wid Wexiö, 34 åhr gammal. Har tillförne warit Soldat under Högwälborne H:r Baron och Öfwersten Bengt Horns regemente samt H:r ÖfwersteLieutnanten Lievens Compagnie, blifvit afskiedat ifrån Regementet, för dess swaghet och otienlighet åhr 1732 den 22 Aug. ... Dess hustru Wiveka Jönsdotter äfwen närwarande 40 åhr gammal, skall wara Barnafödd wid Christianstad Härslöf. Gift sig då hon warit i tienst hos en kämnär i Falkenberg, Johan Wulf benämnd, haffwande med Hierpe 4 ännu lefwande Barn, som tillstädes äro, N:ln dottern Anna Catharina 14 åhr gammal, sonen Jacob 12 åhr gammal, flickan Margaretha 4 åhr gammal och gåssen Hans på 3 åhret gammal ...
 
Dessutom finns en anteckning i Einar Bagers excerpter om att 1738 3/11, Zigenaren Heindrich Hierpe, landsförvisad för stöld, hade återkommit: 10 par spö och förvisning.