NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-04-30

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-04-30
Skrivet av: Tore Hedenberg skrivet 2004-05-01, 23:21
Exakt hur släktledet till Per Oscarsson ser ut vet jag inte, men det finns ett kapitel om Knivkungen i en bok (Pewe, Anna-Lisa. Fotograferna på Kyrkogatan, 'tyvärr står inte förlaget') som säger: Skådespelaren Per Oscarsson är hans brorson. Pappa och mina farbröder har sagt långt innan jag fick boken att vi är släkt med honom. Kanske halvbroderskapet mellan Knivkungen och de andra har betydelse? Kan man vara säker på att kyrkobokföringen var 100% på den tiden? Dessutom har författaren Bo Hazell intervjuat Oscarsson när han gjorde research för sin bok Resandefolket, från tattare till traveller. Jag pratade personligen med Hazell efter en föreläsning för ett par år sedan, och då sa han att Oscarsson inte vill gå ut med att han har resandeblod i sig pga att det kunde sätta käppar i hjulet för hans karriär. Nog låter der för mig som ett erkännande. Men nog om kalsongmannen.
 
Däremot har jag en annan undran. Det finns en annan skådespelare som heter Johan Hedenberg, men ingen i min släkt vet om han hör till oss. Den Hedenbergaren brukar oftast spela slemkryp i olika serier och filmer, utom då han spelade Edvard i Åshöjdens BK. Nu vet ni vem jag menar va? Någon som kan hjälpa mig? Dessutom kan jag tillägga att Jerry Williams finns långt ute i släkten också (Erik Fernström. Min farmors flicknamn var Fernström). Hazell har även försökt få honom att ställa upp i intervju, men han kände sig inte riktigt säker. Man kan väl säga att de allra flesta i släkten har en gemensam nämnare: ett konstnärligt drag. Antingen spelas det, skådespelas, sjungs eller målas. Allt som jag påstår om släktskap och namn har jag snappat upp från min far och hans bröder.