NULL Skriv ut sidan - Hedblom

Anbytarforum

Titel: Hedblom
Skrivet av: Helena Guilotte skrivet 2014-08-10, 20:46
Hej! Släkten Hedblom från Ljusdal har dykt upp i den forskning som jag gör till min svägerska. Har läst allt som är skrivet här och även kollat i kyrkböckerna.  
Har några funderingar:
1.Släkten Hedblom var ju som jag förstår inte resande från början eller har jag missuppfattat.  Om så är fallet hur kommer det sig att de blev resande?
 
2.Är det yrket man tittar på när man avgör om det är en resande släkt eller att de är kringresande som det står i kyrkböckerna ?
 
3.Enligt min svägerska var Johan Olgar Hedblom en stadig man som inte verkade vilja resa medans hans fru Sara Ulrika Eriksson hade svårt att sitta still. Hon kunde t ex resa till Hudiksvall och köpa tyg för att sedan sälja på vägen hem.
 
3. Sara Ulrika Eriksson som var min svägerskas f d mans mormor gäller min nästa fråga: i Födelseboken Hälsingtuna C:6 sid 148 står hennes föräldrar som Eriksson Christina, torparen Erik Westberg s, h Christina Olsdotter dotter från Stockbo Färila. Har sökt dem där och hittar dem inte.
I Disbyt står det angett helt andra personer som hennes föräldrar. Alexander Karlsson och Christina Larsdotter. kan någon hjälpa mig att räta ut detta ?
 
Med vänliga hälsningar
Helena Guilotte