NULL Skriv ut sidan - Hans Henrik Jacobsson (d 1710?) och hans släktkrets

Anbytarforum

Titel: Hans Henrik Jacobsson (d 1710?) och hans släktkrets
Skrivet av: Niclas Rosenbalck skrivet 2010-04-17, 15:36
Anders, jag har hittat mycket mer om denna släkt som jag inte publicerat här på Af. Det finns en mycket stor rättegång 1734 i Göta hovrätt om ett rånmord i Bråmålen (Säby sn) och där framkommer att Mårten Falk är identisk med nämnde Mårten Jacobsson som nämnts 1724 (zigenarmålet i Kronobergs län) - det talas även om att nämnde Falks fader varit ryttare under Aschebergs regemente och stupat vid Helsingborg, liksom att det nämns om släktskapet till Hans Henriksson Rudolphs som varit borgare i Vimmerby. I målet framgår svart på vitt att Mårtens hustru Stina Johansdotter (Stina Wimmercrantz) är dotter till Johan Henriksson i Vimmerby som senare är i Blekinge. Adam Hall nämns också i protokollet, därav min koppling.  Likaså Modvig Wimmercrantz omnämns i andra hand - det verkar vara lite fel i domboken då Modvig på ett ställe påstås vara svärfar till Mårten Falk. I målet framgår att Israel Eliassons son är Isack Wimmerstedt. I andra källor har jag hittat bevis att nämnde Isack är densamme som Isack Wimmercrantz i Göteborg, senare i Finland. Ska skriva av dessa notiser,  de ger lite mer information och verifierar tidigare teorier men är bara små skärvor och helheten om dessa släkter lyser med sin frånvaro.