NULL Skriv ut sidan - Hans Henrik Jacobsson (d 1710?) och hans släktkrets

Anbytarforum

Titel: Hans Henrik Jacobsson (d 1710?) och hans släktkrets
Skrivet av: Niclas Rosenbalck skrivet 2002-11-25, 13:11
Ett tillägg till H.H.R. biografi, såg att H.H.R. dödsnotis redan är känd.  
Vist (Ögl) C:3, s 427, år 1742:
Dec. 27 [nr 27 detta året!] Vandringzmannen Hans Hinrichsson Rudolph afl. dh. 12 beg. dh. 19 lef. 85 åhr
 
Att Hans Hinrichsson Rudolph skulle vara bror till häktmakaren Johan Hinrichsson (någon enstaka gång kallad Swartzkopf) i Vimmerby o Sölvesborg beror troligen på den uppgiften att båda hette Hinrichsson och att H.H.R. i Vimmerby dombok 1712 7/7 då han ansöker att få bli borgare i Vimmerby stad nämns om att han söker komma till sina föräldrar och släkt i Sverige, edsvurna borgare under staden [citat efter Björkmans personregister till Vimmerby dombok - obs! originaldomboksmålet bör kontrolleras ty Björkman kan ha misstolkat uppgifter!]. Hans Hindrich Rudolphus anges här då också född i Frankfurt an der Oder, förut i dansk tjänst med avskedspass 16/3 1690. Han antages till borgare, avlade ed på sex år, löftesman var Lorentz Hindrichsson.  Var sistnämnde L.H. hans bror? Att Johan Hinrichsson skulle vara bror står ingenstans i domböckerna vad jag sett och uppgiften bör sättas ett frågetecken på!
Det framkommer även i Vimmerby dombok 1716 26/5 att magistraten i Alingsås kommer med krav på resterande kronoräntor för den tid HHR där varit borgare. Detta måste alltså ha varit före hans tid i Vimmerby! Om jag inte missminner mig så kom det omkr. 1710 en önskan ifrån borgerskapet i Alingsås att bli befriade ifrån tartarerna som då vistades i staden.  Detta torde återfinnas i Alingsås stads domböcker.
 
I Vimmerby dombok 1713 2/11 nämns om H.H.R. söner borgarna Johan Rejner och Christopher Hansson. Den förstnämnde torde ha varit en styvson om jag tolkat rätt att han är densamme som Johan Christiansson Reiner/Rejner/Regner [anmärkningsvärt är att samme Johan Rejner, som nämns ss son till HHR 1713, och även Anna Sophia Hindrichsdotters påstådde fader Hans Hindrichsson (alt. Hans Hindrich Jacobsson) båda tjänat som ryttare under greve Aschebergs regemente (Johan Rejner hade avskedspass därifrån 1711 15/8). Detta regementes rullor skulle vara intressanta att studera - vi har kanske här ett likadant zigenartättregemente som det senare Hamiltonska regementet?  
Det är märkligt att Hans Hindrich Rudolph hade en son Christoffer Hansson som var vuxen redan på 1710-talet (Vimmerby C:3 s 321: år 1715 den 14 9br vigdes ”Christoph. Rudolphus och h Kirstin Andersdr i Wimmmerby”). I ovannämnda domboksmål 1724 nämns att Hans Hindrich Rudolph skall ha gift sig 1710 vid Rinkaby utanför Kristianstad i Skåne med Anna Sophia (Hans) Hindrichs dotter - eftersom han har barn som är vuxna på 1710-talet så torde han alltså ha varit gift tidigare.
Några kommentarer till dessa uppgifter?
 
mvh Niclas R.