NULL Skriv ut sidan - Hagen, van der

Anbytarforum

Titel: Hagen, van der
Skrivet av: Sebastian Casinge skrivet 2008-10-30, 20:07
Nej, jag har inte så mycket mer att komma med än vad Skogsjö redovisat om Vilhelm under Nord, att han ska ha avlidit 28 januari 1860, troligen i Enköpingstrakten enligt antavlan på Riksarkivet för Gripenfeldt. Den antavlan tror jag är upprättad mot 1880-talets slut och där sägs också om honom: sedan kallande sig von der Hagen. Jag har fått uppfattningen att såväl sönerna Gustaf Adolf Pettersson van der Hagen och Olof Alfred Pettersson van der Hagen som sonsonen Georg Konrad Valdemar Pettersson van der Hagen inte använde sig av van der Hagen i officiella sammanhang utan snarare använde sig av det som ett tillnamn i vardagslivet. Vilhelm återfinns dock inskriven som Wilhelm Pettersson von der Hagen 1855-56 i Uppsala läns fångrulla (DIIa:15). Frågan är när hans familj kom över till Finland. Dottern Vilhelmina Kristina ska ha fötts i Huddunge 1814, dottern Lovisa Matilda 1825 i Hollola. Finland. Det vore intressant att finna mer information om hans ursprung (Tobin, som ju var hans moders namn, är f.ö. nämnt av Thesleff som ett efternamn använt av finska zigenare. Är Kristinas urspung känt?)
 
Till barnaskaran ovan kan läggas Lovisa Matilda f. 1825 och Maria Alexina f. 1828-03-29 vid Sellinge glasbruk, Mäntsälä. Dessutom omnämns i Gripenfeldtantavlan ytterligare en dotter till namnet, Sofia.  
 
(Meddelandet ändrat av Tango den 30 oktober, 2008)