NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 31 december, 2007

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 31 december, 2007
Skrivet av: Bo Lindwall skrivet 2005-08-11, 23:49
Hej Niclas. Jag försökte utreda detta i Årsboken 1992 s 100 men du kanske inte har tillgång till den. Resandegrenen härstammar från häradsmålaren och stockhuggaren Johan Fredrik Fogelqvist som från 1803 var skriven på Björka ägor i Höreda sn. Enligt Höreda hfl var han född 1776 17/12 i Ökna sn och enligt Höreda dödbok 1820 var han son till konstapeln vid arm?ns flotta Johan Fredrik Fogelqvist och Malin Norberg. I Locknevi föddes 1783 8/12 en Johan Fredrik, son till volontären vid sjöartilleriet i Karlskrona Johan Fogelqvist och dennes trolovade glasförerskan Anna Holmström. Denne skulle kunna vara sonsonen Johannes född 1785 och i så fall kanske son till makarna Fogelqvists son Johannes 13 år som nämns i hfl 1773. Han kan ju vara född före föräldrarnas vigsel 1763. Men om nu Johan Fredrik född 1783 är identisk med sonsonen Johannes och med Johan Fredrik Fogelqvist i Höreda så förklarar det inte namnet Malin Norberg som uppges vara denne Johan Fredriks mor i dödboken. Någon tillfredställande lösning kom jag inte till 1992 och sedan har jag inte tittat vidare på saken. Johan Fredrik Fogelqvist i Höreda blev far till målaren Johan Ulrik Fogelqvist, född 1810, som i sin tur blev far till Frans Johan Edvard Johansson Fogelqvist vars familj redovisas i första inlägget ovan.