NULL Skriv ut sidan - Falck

Anbytarforum

Titel: Falck
Skrivet av: Lena Eriksson skrivet 2008-01-30, 13:21
Eftersom det väl inte går att öppna ny diskussion under resandesläkter (varför?) så fortsätter jag här med Caspar Wennerqvist.
Caspar och hustrun Hedvig får en dotter Anna Maria i Ovansjö 1771 (inga kända vittnen) och enligt DISBYT en dotter Anna Kristina i Ljungarum 1774 17/1. Men när jag hittat notisen så står det faktiskt skarprättare Caspar Bergqvist om jag tyder rätt. Mor heter Lovisa Dahl. Man är på väg från Sthlm till Gbg. Se Genline GID 1159.12.4900. Enligt DISBYT så är det denna Anna Kristina (Wennerqvist kallad i barnens dopnotiser) som lever med lumpsamlaren Peter Rolin. Kan det stämma? Har Caspar fått fel efternamn?
 
Under Stockholm, efterlysningar så har Anders svarat 27/5 2007 ang en födelsenotis. I Maria förs föds en Carl Gustav 12/7 1782. Denne ska vara oä son till valackaren (tycker jag också det står), Casper Wennerqvist. Modern hette Brita Lisa Carlström. Ett dopvittne bär namnet Dorothea Sifvert, ett efternamn som Erik Johansson Falck nämner i förhör 1732.
 
Anders, bödelssonen Johan Eriksson från Karlskrona som du nämner i ditt sista inlägg, ska tydligen efterspanas av Staffan Mejer runt 1735. Skarprättaren i Karlskrona då var väl Erik Jonsson/Johansson, död senast 1738. Gift med Christina Brun. Kan Johan vara en son? Och Juliana Eriksdotter-Brun (gift Ekeroth)den dotter som rannsakas med modern 1738.
Detta ÄR ett stort pussel!