NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 28 mars, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 28 mars, 2010
Skrivet av: Niclas Rosenbalck skrivet 2010-02-26, 07:08
Mikrokort (~mikrofiché) som är alltför mörka och ljusa är ett stort otyg - varför har forskningen accepterat dessa överhuvudtaget ? Har i min stillhet öst galla över dessa kort ifrån Sala som jag letat i och som sliter på ögonen. Sänder en önskan att Arkiv digital omfotograferar Sala Kämnärsrätts dombok A:6 (1744) och Sala Råshusrätts dombok AI:10 (1744) i en nära framtid. Nåja, jag har hittat målet om Juliana Eriksdotter Bruns stöld i Sala. Vid Sala kämnärsrätt med början den 15 februari omnämns stölden. Eftersom stora partier på mikrokorten är oläsliga (men absolut inte originalet! Jag transkriberar gärna om jag har en läsbar kopia - absolut inga mikrokort mer) så har jag ej bemödat mig att skriva av utan gjort genealogiska noteringar. Skarprättaren Jan/Johan Ekeroth ifrån Örebro anges vara uppfödd i Karlskrona och vara 33 år. Hans far anges vara konstapeln därstädes Jan Jansson Ekeroth. Han har i Karlskrona blivit gift med skarprättardottern Juliana Eriksdotter Brun, 30 år, som är född i Helsingborg och dotter till skarprättaren där Erik Brun. I texten omnämns även Julianas mor Christina Eriksdotter Brun som varit straffad för stöld. En bror till Juliana, Johsn Ekeroths svåger, är med i Sala och heter Magnus Berg (ej Brun alltså!). Är han mer känd?  Johan och Juliana har döttrarna: Christina, Anna Maria och Ulrica. I stölden är även Ekeroths tjänstepiga sedan två tillbaka Cajsa Andersdotter, 18 år, inblandad. Hon är skarprättaren Anders Jans dotter i Nyköping och har före Ekeroth varit i tjänst hos skarprättaren Jonas Falk i Norrköping.
 
Korta omnämnanden finns även om Juliana Eriksdotter Brun i Sala rådhusrätts dombok 1744, men ej rannsakningarna. Däri omnämns att hon dömdes till tre gånger tjuvnadens värde, men eftersom hon saknade medel att böta med blev det risslitning. I Sala RR AI:10 (1744) finns även ett mycket stort mål, hundratalet sidor, om fd soldaten Carl Eriksson Malm och hans vållande till sin hustru Maria Johansdotters död men jag återkommer om detta under resandedediskussionen Malm.
 
(Meddelandet ändrat av niclas 2010-02-26 07:08)