NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 28 mars, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 28 mars, 2010
Skrivet av: Niclas Rosenbalck skrivet 2010-02-23, 12:11
Erik som döptes i Annerstad 1711 anges vara son till skarprättaren Johan Carlsson i Växjö. Problemet är att det inte fanns några fasta skarprättare bosatta i Växjö under denna tid utan vid behov hyrdes dessa in ifrån andra län. Var denne Johan Carlsson hörde hemma är alltså ovisst.
 
Har nu fått mikrofichén ifrån SVAR över Salas olika rättsinstanser. Ska gå igenom dessa när tid ges i veckan. Juliana Bruns stöld måste finnas omnämnd så håll tummarna att jag hittar den och att korten är läsliga.  
Vad gäller målet om Juliana Bruns död uppe i Skog har jag skrivit av detta (en sida av min transkribering har Carina publicerat ovan). Är någon intresserad av detta i sin helhet så mejla mig så skickar jag det - jag lägger inte ut domboksmålen här eftersom de är så långa. Svea hovrätt bör ha behandlat målet och eventuellt har det gått vidare till kungliga majestät. Då jag inte har tillgång till Svea hovrätts arkivförteckning är det svårt att säga var målet kan finnas. I Svea hovrätts arkiv har skett grova gallringar, men själva brottsmålsutslagen borde finnas kvar.  
 En avfotografering av Svea hovrätts arkivförteckning kanske vore något för Arkiv Digital i framtiden ?