NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 28 mars, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 28 mars, 2010
Skrivet av: Carina Ohlsson skrivet 2010-02-22, 10:58
Lena nu blir jag nyfiken, är det rättegångsprotokollet från Sala ang. Juliana ni har hittat?
Jag försökte hitta Ekeroths svåger i Helsingfors men det verkar vara svårt.
Lade ut en efterlysning på Suku forum i finland, här är svaret jag fick:
 
Jag tittade lite i Helsingfors stads historia, del II (1950), som omfattar tidsperioden 1721-1809. Under denna period avrättades i Helsingfors bevisligen 21 personer, i medeltal alltså med flera års mellantid. Citerat från sidan 531:
Helsingfors saknade skarprättare, varför exekutor måste för varje tillfälle anskaffas. Man rekvirerede bödel från annan ort, åtminstone ett par gånger från Åbo. Senare var man i tillfälle att nyttja de i staden eller på Sveaborg förlagda truppernas profosser. . . . Under senare delen av perioden hade staden egen politiekarl, som exekverade både spöstraff och risningar.
Enligt historieboken var skarprättare alltså inte stadsbor utan sådana som bara kom hit för avrättningen. Under senare hälften av 1740-talet och på 1750-talet verkställdes flera dödsdomar: 1745 en artillerist för dråp, 1746 en barnamörderska, 1748 och 1751 hängdes en soldat för stöld, 1752 en barnamörderska, 1756 en hängdes en dräng och 1760 en soldat för stöld. Enda pöbeln som i boken omnämns vid namnet är en Bryngel Höck, som år 1762 fick böter för att han var så berusad vid eksekutionen.
Tyvärr finns begravda i Helsinfors 1743-1748 inte med i HisKi-databasen, inte heller husförhörslängden från 1740-talet finns att tillgå. Mera info om de anlitade skarprättarna skulle man antagligen få från magistratens och kämnerrättens protokoll.