NULL Skriv ut sidan - Ekerot / Ekrot / Ekeroth

Anbytarforum

Titel: Ekerot / Ekrot / Ekeroth
Skrivet av: Anders Berg skrivet 2010-06-15, 20:39
Fångtransporterna i Kristianstads län finns nu på AD Online. Kolla på Kristianstads län landskontor GVIII:1. Det är alltså räkenskaper, och bara vissa härad och vissa tider nämns fångarna vid namn. Bäst är man i Södra/Norra Åsbo och Bjäre härader, och lyckligtvis passerar många fångar där! Där finns alltså Lars Hasselgren och hustru Clara mellan 1779 och 1781. Jag vet inte mer om Hasselgren än när jag skrev om detta sist.
 
Även kring 1770-1771 är det intressanta transporter, och flera av de som nämns i målen i Gärds härad forslas fram och tillbaka. På bild 272 ser vi Anna Dorotea Svenske som kommer från Vänersborg och Halmstad i juni 1770. Kan det vara hon som är det 21-åriga kvinnfolket Anna Dorotea och kusinen till Skarman? Även Erik Ryberg nämns i fångtransporterna på samma sida.
 
Nu ska vi väl inte diskutera Ryberg så mycket här, men man noterar att både Erik Ryberg och Clara Ulrika Ryberg gifter sig i Hässlunda. Det finns en Per Ryberg fast boende i Hässlunda sedan 1740-talet, vars hustru 1764 är gudmor till Peter Ryberg och Anna Brita Svarts dotter Maria, som föds i Hässlunda. Hur Per Ryberg och Peter Ryberg är släkt har jag inte klarat ut. Vidare föds Hans Bolvig och Clara Rybergs son Anders i Hässlunda 1768. Det är denna Clara som av någon anledning tar över Ulrika Ekeroths namn 1772. Det framgår av att hennes dotter Anna Sofia med Hans Bolvig född 1770 28/10 i Ekeby (då modern kallas Clara Ryberg) dör 1772 16/2 i Ausås (då modern kallas Ulrica Ekerot).
 
Sedan kommer en ny Anna Sofia född i Ausås 1773 21/10 av soldaten vid Sprengportska regementet Fredrik Hultman och Ulrica Ekeroth. Det lutar åt (med tanke på barnets namn som återanvänds och att det sker i samma socken) att det är Clara under falskt namn igen, men helt säkert är det väl inte.  
 
Jag tror inte Ulrika dömdes för något vid Gärds HR. Det var Jacob Arnfeldt och Lars Hasselgren som var inför rätta.
 
(Meddelandet ändrat av zzz 2010-06-15 21:32)