NULL Skriv ut sidan - Ekerot / Ekrot / Ekeroth

Anbytarforum

Titel: Ekerot / Ekrot / Ekeroth
Skrivet av: Niclas Rosenbalck skrivet 2010-06-15, 16:06
Målet fortsätter i Gärds HR den 11 mars 1771 (106§, utslaget finns sedan infört separat längre fram i domboken). Trodde jag gav Carina även denna referens i mejlet inför hennes Lundaresa, men förargligt om jag missade det. Carinas avfotografering och Anders transkribering av dessa har gjort det hela mycket lättare att läsa än kopiorna ur mikrofichén.  
 
Jag har svart/vita kopior på fortsättningsmålen men tipsade Carina om målet då hon skulle fotografera på landsarkivet i Lund. I dessa mina kopior läser jag  om att det även nämns en kvinnsperson Anna Dorothea, 21 år gammal, som inte visste sin födelseort, men berättade att hennes fader varit soldat vid Kronprinsens regemente och dött för sju år sedan i Finland, varefter hon uppfostrats hos en soldat vid namn Skarman som var vid samma regemente. Denne Skarman nämns som hennes syskonbarn (=kusin) vilken nämns ha varit i Kristianstad 1771. Det nämns om hästhandel och köpta hästar av bl a  soldat Erik Ryberg vid Sprengportens regemente och major Normans kompani, artillerikarlen Lars Söderström i Landskrona och kapten Zimmermans kompani. Om kvinnfolken som varit med Arnfeldt nämns att det ena var häradsvallackaren Magnus Muntzells [~Mentzers?]hustru. Om Ulrica Ekeroth berättas att hon vistas omkring Helsingborgstrakten och att hon är skarprättaredotter ifrn Helsingborg (!).
 
Jacob Arnfeldt - är han densamme som den Armfeldt nämnd under resande:Norberg/Nordberg ? Han heter då rätteligen Jacob Fredrik Arenfeldt (gift 1756 5/5 i Vessige sn med Christina Andersdotter Frimodig, f omkr 1734, dtr t soldaten o. krämareborgaren i Laholm Anders Persson Frimodig (död 1754) ohh  Catharina Lund.