NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 08 februari, 2016

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 08 februari, 2016
Skrivet av: Bo-Arne Stenqvist skrivet 2016-02-08, 02:00
Hej,
 
jag ser först nu att slutet på mitt inlägg ovan inte kom med, det var inte meningen det skulle sluta så abrupt
 
Carl Johan:
 
Jag håller inte med dig om att resandefolket är ett och samma folkslag och jag anser inte heller att man kan jämföra ditt citat om samer där det framgår hur man blir same etc eftersom det bygger på vem som är same och får kalla sig det i syfte att tas upp i röstlängden inför tinget. Det är inte heller jämförbart eftersom de väljer själva ifall de vill upptas i längden eller inte, det är inte andra som påklistrar dom en tillhörighet.  
 
Fortsättningsvis skulle jag bli väldigt förvånad om tex, borgaren i Kungsbacka Andreas Darell, hans son Fredrik som inskrevs i Varbergs läroverk i mitten på 1700-talet eller hans kusin Johannes Darell som var betjänt åt baron Lejonhufvud på Varbergs Garnision talade Romani som språk hemma fast de tillhör kärnan av den här släktlinjen. Jag tror inte heller att den Johannes Darell som tog tillbaka namnet Darelius i Istorp socken, som med sitt hjärta för läsning och böcker samlade på sig en sådan samling att han startade en form av bibliotek och lånade ut böcker till allmänheten i socknen, gifte sig med en kvinna från orten heller talade Romani. Jag tror inte heller att det är samma att jämföra ett sällskap med resande som tar sig mellan olika orter med tex. en kvinna som går vintertid från Göteborg till Karlskrona för att mannen är kommmenderad vid aritlleriet där, och barn avlider längs vägen. Att folk kunde ord eller några fraser Romani betyder inte att de nödvändigt måste vara Romer. Många i den här släkten var artillerister och jag tror man lärde sig mycket av detta i artilleriststaten eller som glasförare då man säkert ofta träffade på andra längs vägarna eller övernattade på samma ställe. Givetvis kan någon gift sig med en romsk kvinna någonstans och att deras ättlingar ser sig som romer, och då, kan man tillämpa ditt citat om samer, att om de känner att de är romer och har tillhörigheten dit så får de välja att vara det. Själva!
 
Som en passus vill jag också tillägga att ätten inte är tillskrivet just adeln. Det är därför det heter adliga ätten för att påvisa att den är adlig. I detta fall kanske det inte är helt fel om det stämmer som Daniel skriver ovan att den första medlemmen benämns Junker som ofta var ung herreman, att han samtidigt har kallats herr och tagit ut för mycket skatt av bönderna, kanske har adligt påbrå, om inte på sin fars sida så kanske sin mors?  
 
 
 
Alla:
 
 
En annan fråga som dök upp var när blir en släkt resande?
I det här fallet verkar det ju inträffa för Anders och Helena Darells barn Benjamin och Peter. Min fråga blir då, när slutar den vara resande? Alla ättlingar till dessa var inte resande ur Carl Johans synvikel och forskar man då på dessa så hamnar man ju i Resandesläkten Darell. Mitt svar på frågan är givetvis -aldrig! Vore det då inte rimligare att skriva att denna familjen levde som resande och är svåra att följa än att skriva att hela släkten efter dessa är resande punkt slut? För att dessa skulle kunna bli resande som avses i rubriken skulle borgmästarens hustru Helena Darell varit Romsk. Det känns inte riktigt trovärdigt att kyrkoherdens son skulle gjort det giftet, blivit borgmästare och inte ett ord nämnt någonstans. Nästa steg är Annika Bryngelsdotter vars mor enligt de tester som gjorts har rysk (se ovan) härstamning. Jämför man med de släkter idag som kallar sig resande så stämmer inte dna-koden, och det är fakta. De har alltså inte samma ursprung.
 
Är det ingen som tycker det är konstigt att de ryska fångar som fanns i landet i början på 1700-talet fanns i större antal i städerna Askersund, Mariestad och Visingsö. Orter som är välkända för den här släktens senare ingiften och hemvist. Det rör sig om ca 1000-1200 stycken som först var fångar men som sedan fick bo i städerna, hjälpa borgare med handel, bistå jordbruk etc. De samlades till sist på Visingsö och som jag förstår det blev de sedan deporterade till Ryssland. Var är deras kvinnor och barn, äkta som oäkta eftersom de bevisligen fanns? Likaså fanns det inflöde av ryska krigare även på 1500-talet och det är likadant, vad blev de av deras ättlingar? Ville modern eller barnet tala om att de var ryska i denna tid med en man som var fiende till landet? Jag tror dessa kvinnor och barn fick göra vad som behövdes för att överleva. De fick givetvis svenska namn, även fadern om han var kvar i landet. Jag skulle gissa att många av dessa blev artillerister eller på annat sätt tjänstgjorde inom militären. Jag tror att man drog dessa över en kam och när den försvenskade Nils Andersson, lite gul i hyn, bruna ögon och mörkt hår kom till en stad så kunde han nog bli kallad vad som helst i längderna.
 
Titta gärna på detta:
 
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2068&artikel=4041910
 
Avslutningsvis vill jag säga att Forskning om resande och tidigt invandrade romer är en jättebra avdelning och har löst många knutar för många släkter, dock saknar jag andra avdelningar under Särskilda forskningsområden. Med tanke på vad jag skrivit här så kanske Ryska rötter/släkter eller något i den stilen med ett frågetecken kanske? skulle passa. Jag håller dock med Niclas Rosenbalck att förklaringen inte stämmer i mina ögon heller. Vidare kan man tillägga att om någon hade en gammal familjebibel där det står ett ryskt namn och en födelsedatum i slutet på 1600-talet skulle man givetvis tycka att det var självklart att söka och fråga om dennes släkt och rötter under Forskning om resande och tidigt invandrade romer?
 
Daniel: Jag skulle gärna publicera hela DNA kedjan här men eftersom den inte är min så kan jag inte göra det på forumet. Däremot hör jag av mig genom dina kontaktuppgifter här på forumet eftersom jag är lika nyfiken på dina källor på samma kvinna!
 
Mvh
 
BAS
 
(Meddelandet ändrat av BAS 2016-02-08 02:06)