NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 08 februari, 2016

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 08 februari, 2016
Skrivet av: Carl Johan H. Ljungquist skrivet 2016-01-26, 21:47
Daniel: Vet inte om jag uppfattar din frågeställning rätt men att hålla på att stämpla vissa släkter eller stammar (ordet ätt lämpar sig bättre för adliga släkter!) av resandefolket som ”äkta” eller inte beroende på deras genealogiska bakgrund tycker jag är vanskligt och kontraproduktivt för släktforskningen. Skulle en person vara mindre äkta resande för att dennes agnatiske förfader var en etnisk svensk med blåa ögon och blont hår än om han hade varit en tysk zigenare med svart hår och bruna ögon?  
     
När man som släktforskare ska försöka bedöma i källmaterialet om någon faktiskt är resande eller inte tycker jag att sametingets definition en av same kan ge en släktforskare en stabil grund att stå på vid bedömning:
Vem är same?
 
I sametingslagen finns en definition på vem som är same. För att få skriva in dig i röstlängden till Sametinget säger lagen att du ska ha eller ha haft samiska som språk i hemmet och anse dig vara same.
 
Inför varje val till Sametinget upprättas en samisk röstlängd. Rätten att bli upptagen i röstlängden och därmed ha rösträtt har du som uppfattar dig som same och har eller har haft samiska som språk hemma. Det går också bra om dina föräldrar, far- eller morföräldrar har eller har haft samiska som språk i hemmet eller om du har en förälder som är upptagen i röstlängden.
(Källa: http://www.samer.se/1147)
 
Borgmästare Anders D. och hans förfäder var klart inga resande. Men hans ättlingar 1) hade en livsstil likartad dåtidens resande; 2) umgicks och gifte sig med personer som bedöms ha varit resande; 3) med stöd i punkt 1 och 2 kan det också hållas för sannolikt att de också talade språket rommani, vilket efter sametingets resonemang är det som slutligen avgör om någon kan bedömas vara resande eller icke.  Min egen slutliga bedömning av allt detta är att de är/var resande.
 
(Meddelandet ändrat av ljungquist 2016-01-26 21:48)