NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 08 februari, 2016

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 08 februari, 2016
Skrivet av: Daniel Norrgård-Darelli skrivet 2016-01-25, 01:11
Jag blir något förbryllad över de många tvärsäkra uppgifterna som figurerar om olika släkter, t.ex. Darell, som resandesläkter. I vart fall när man kopplar begreppet resande uteslutande till olika grupper av t.ex. sinti eller andra invandrade romska grupper.  
 
Jag har läst någonstans, att det finns i huvudsak 3 stora resandegrupper. Dels den äldsta och mest kända, den som avser romsk-ättande familjer som flyttat in från Europa under olika århundranden. Benämns också ofta felaktigt som zigenare, men det finns väl egentligen inget sådant ord på en etnisk grupp som zigenare. Svenskt samlingsord ?  
Dels finns den gruppen som ofta benämns som tattare.
Slutligen så uppstår grupp 3 under slutet av 1850 - 1920 då framför allt västgötsk och småländsk allmoge drar till vägs.  
Förklaringen som jag fått mig förklarad, utgörs av att under de svåra åren i Sverige som allttså framförallt slutet av 1800-talet, då stormaktstiden definitivt var över, då färre soldater längre behövdes och adelns ekonomi blev allt sämre och därmed många arbetare och hantverkare friställdes, så tvingades många att antingen emigrera till Amerika, men också stannade många kvar och valde då att förflytta sig runt mellan städerna i sina särsklida yrken.  
Det är ju då också ganska vanligt att de också tog till sig resande kulturer, som språkbruk och levnadsmodeller.  
Men var verkligen hela släkterna därmed resande ?
 
Om man studerar den resande forskning som finns, så föreligger det givetvis mycket hypoteser och antaganden. Och många steg, tider och personer har kunnat styrkas. Men långt från alla.  
Det som däremot får anses ganska klart, är dock att äkta romska-ätterna, med mycket stor kraft och ära, vidmakthöll sina kulturer och traditioner. Och inte minst religionsinriktningar. Och inte inte alls oviktigt inslag var ofta, att man inte gifte sig utanför de egna leden.  
Även om det, bl.a. hos många sinti familjer blev vanligt att anta vanliga svenska namn, eller tilldelades typiska soldatnamn för de som tjäänstgjorde, så fanns kultur och historian väldigt starkt kvarbunden.  
 
Det kan därigenom faktiskt på rent kulturella, religösa och inte minst äktenskapsmässiga skäl, ifrågasättas om flera av de släkter som tas upp som tidigt invandrade romska eller resandesläkter, verkligen är äkta resanden om man ser det utifrån tidigt invandrade romer.  
Jag tror det vore för historieskrivningen viktigt, att börja skilja de olika resandeepokerna åt även när man forskar på enskilda släkter, eftersom det kan bli väldigt missledande och felen kan bli svåra att hitta.  
Dessutom riskerar ju mycket vacker historia för de olika resandeepokerna marginaliseras. T.ex. hur viktigt är det inte att veta, att många stora romska-ätter, inte minst siniti,under 1500-1600-talen var oerhört viktiga för svenska och europeiska stormaktstidens militärapparat.
Eller som jag nämnt tidigare, den stora resandevandringen som allmogen tvingades ut i under senare delen av 1800 talet.  
 
 
Ett intressant exempel är t.ex. just släkten Darell som här omnämns. Flera av de Darell som omnämns här under avsnittet tidigt invandrade romer och resandesläkter, kan inte överhuvudtaget knytas till vare sig romsk historia, religion eller kultur. Exempelvis anges i någon skift eller möjligen uttalande, att så långt tillbaka som Benjamin Darell f.1698, vara resandesläkten Darells anfader. Men den genom vedertagen källfakta tagen, visar emellertid att just Benjamin Darell f. 1698, var son till fd Borgmästaren i Bogesund (Ulricehamn) Andreas Nicolaus Darell (född Darelli) f 1671 d 1720, som i sín tur härstammade från Kyrkoherden Nicolaus Darelli (född Darelius) f 1629 d 1684 i Härja sn, Tidaholm, Västergötland. Kyrkoherden i sin tur härstammande av junkern, senare kronobonden hos greve Brahe, Anders Nilsson Darelius  (ber född 1597-1602, d 1665), som föddes på Grimmestorps gods i Härja sn Västergötland (not; under samma tid som Margareta Brahe bodde där och hade återvänt från sin landsförvisning hos Sigismund i Polen).  
Det finns alltså ingenting som styrker att detta skulle vara en äldre romsk-ätt.  
 
Är jag på fel spår ? Eller borde man kanske särskilja resandesläkterna ytterligare för att kunna underlätta fortsatt forskning ?