NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 08 februari, 2016

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 08 februari, 2016
Skrivet av: Niclas Rosenbalck skrivet 2010-04-10, 09:39
Har mer framkommit om ursprunget för Benjamin Darells andra hustru Annika Bryngelsdotter ? Hon har en syster Maria Bryngelsdotter och en systerdotter Lisbeta Frisk vilket framkommer i Ulricehamns RR bouppteckningar (under vissa och ovissa fodringar i bouppteckningen efter gamle Benjamin Darell).  
 
Troligen finns släktskap mellan bouppteckningens nämnde Lisbet Frisk och Sigrid Frisk vilken ss änka efter Tobias Johansson Wetterstrand (jfr inlägg av Gabriel Wallgren den 9 okt. 1999) omkring 1773/1774 gifter sig med Benjamins och Annikas son Petter Darell. Sigrid Frisk är dotter till borgaren och krämaren i Torshälla Hans Nilsson Frisk och hans hustru Sigrid Nilsdotter Lille. Likaså undrar jag om det inte föreligger släktskap med den trumslagare Anders Frisk som 1748 1/5 i Frykerud (Värmland) gifte sig med Sofia Persdotter Saktmodig (född ca 1725), dotter till krämaren Peter Hansson Saktmodig (c1678-1748) i bl a Söderköping (se under resande: Wetterstrand; jfr att Sofia Persdotter Saktmodig har en bror Tobias Saktmodig - och att jag tidigare framlagt teorin att Tobias Johansson Wetterstrands mor Sofia Hansdotter är syster till Peter Hansson Saktmodig). Är denne även identisk med trumslagaren Anders Frisk vid Älvsborgs regemente som är inblandad i stölder ihop med ficktjuven Lars Mårtensson Lind (en tid gästgivare på Fläskjum i Bollebygd sn (P); denne är på något vis släkt med Vimmmerbytartarerna som representeras av Modvig Wimmercrantz familj i Vimmerby) i Varberg på 1750-talet och är han släkt med Sigrid Frisk ovan?  
 
Jämför detta inlägg som kanske kan vara en ledtråd till Annika Bryngelsdotters ursprung:
[color=0000ff]--------------------------------------------------------------------------------
Anbytarforum: Övriga ämnen: Resandesläkter: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-02-13  
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
Postat av B-A Stenqvist den fredagen 06 januari 2006 - 14:02:  
--------------------------------------------------------------------------------
Hej, lite besvärligt nu när man inte når diskussionen om Mats Danielsson i Söderköping. I min jakt på uppgifter om borgaren i Skara Anders Eriksson fann jag följande i Skövde födelsbok;  
 
Anno 1721 den 27 mars: Borgarens i Hio Maths Danielssons och hustru Annika Larssons barn Nom: Anders. Faddrar: Bryngel Nilsson, Nils Odhin, Johan Svenssons i Hio, h. Britta Olufsdotter, h. Marg. Larsdotter i Shiöf. h. Sara Nilsdotter.  
 
Vad jag förstår finns även denne sonen Anders med i födelsboken i Hio? Det intressanta är nog faddern Bryngel Nilsson. År 1723 den 29/11 är följande noterat i Skövde födelsebok; Borgaren Bryngel Nilssons barn Annicka.  
 
Kan det vara denna Annicka Bryngelsdotter som var gift med Benjamin Darell och sedan Jean Ekeberg? Det ligger nära till hands att misstänka det.  
 
Vh  
 
B-A Stenqvist  [/color]

 
(Meddelandet ändrat av niclas 2010-04-10 09:41)
 
(Meddelandet ändrat av niclas 2010-04-10 09:44)