NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 1999-05-29

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 1999-05-29
Skrivet av: Gabriel Wallgren skrivet 1999-05-29, 19:13
Efter att ha skrivit in en del uppgifter om släkten Darelius (http://forum.genealogi.se/index.php?topic=68003) låter jag nu mina tankar om Benjamin Darells föräldrar flöda fritt.
Man kan ju förstå änkan Helena Darell i hennes situation 1720, totalt utblottad, och med en äldre son och åtminstone (kan vara flera som senare, innan 1728 avlidit) ett yngre barn (troligen är det sonen Peter, senare borgare i Laholm, som avses). Det kan ju inte varit särskilt roligt att vara kvar i Ulricehamn under de betingelserna. Vart tar man då sin tillflykt? Om man skall gissa rätt upp och ner, så skulle jag gissa till sin hembygd. Att Helena Darell dyker upp i Halmstad 1728 tyder alltså på att hennes ursprung står att finna i Halmstad med omnejd d v s Halland.  
Skall man spekulera ytterligare så kan man ju tänka sig att Anders Darelius har träffat sin blivande hustru under sin studietid i Lund och att hon varit från någon närbelägen stad, varför inte Laholm?
Jag vågar sätta en slant på att vi hittar Anders Darelius och Helenas vigselnotis skall vi säga 1697 i Laholm?! I andra hand får Halmstad och Falkenberg gälla som ortstips.
Kan inte någon (Anneli?!) som har nära till Arninge ta en liten koll...