NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 1999-05-29

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 1999-05-29
Skrivet av: Gabriel Wallgren skrivet 1999-05-29, 17:27
Benjamin Darells härkomst del 2
 
Först ett par stycken rättelser.
I mitt inlägg från i torsdags skrev jag om att Benjamin Darell senast måste ha gift sig sommaren 1720, eftersom han då fick en gård av sina svärföräldrar. Tyvärr kom källan att få fel datum den rätta texten skall vara: [Ulricehamn rådhusrätt och magistrat A I a: 7, 1721 16/1 § 6].
Den andra rättelsen gäller den person i Stockholm som Anders Darell var skyldig pengar. Hans Darell var givetvis inte borgmästare han också utan vaktmästare. Målet som togs upp i Ulricehamns rådhusrätt 1721 förmedlar vidare att vaktmästaren i Stockholm Hans Darells hustru heter Ester Longlet (eller Langlet) [Ulricehamn rådhusrätt och magistrat A I a: 7, 1721 15/11 § 5].
 
Så till dagens nya uppgifter.
 
I en skrift insänd till rådhusrätten i Bogesund (Ulricehamn) daterad Halmstad den 27/9 1728 begär madame Helena Darell rådhusrätten om ett bevis om hennes och sina barns förhållande under den tid hennes saliga man dåvarande borgmästaren Anders Darelius levde och tiden därefter.  
Rådhusrätten beviljade henne detta bevis och betygade att hon och hennes 2 barn alltijd stält sig skickelig och wäll så att ingen emot här å orten hört uti et eller annat måhl, än ährl. och godt om dem, fast de warit fattiga [Ulricehamn rådhusrätt och magistrat A I a: 7, 1728 30/9 § 104].  
Anders Darells hustru hette alltså Helena i förnamn.
 
Jag har också försökt att finna något om paret Anders och Helena Darell i kyrkoböckerna. Ulricehamns kyrkoböcker börjar först 1724. Dessförinnan är flera uppgifter införda i Timmele kyrkoböcker troligen dock med viss ofullständighet.  
Det enda jag hittat i Timmele är en uppgift från 1706 23/6 Begrofs Darelius L. sohn [Timmele C:1].
 
Sedan några dagar tillbaka har jag lagt upp en ny diskussion om släkten Darelius under släktnamn i Anbytarforum, vilken du hittar här (http://forum.genealogi.se/index.php?topic=69487).