NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 1999-05-29

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 1999-05-29
Skrivet av: Anneli Hagman skrivet 1999-05-29, 00:19
Det är mycket Darell nu. Jättespännande! Men ganska snurrigt för mig som har hamnat mitt i det här av en slump och ännu inte hunnit få någon överblick .
 
Hur som helst har jag i dag suttit och läst massor av inslag här i Anbytarforum där släkterna Darell och Schöfding (bl a) figurerar. Har några frågor samt en gammal notering som jag tror kanske kan kasta lite ljus över saker och ting (eller i värsta fall krångla till det ännu mer...). Börjar med den:
 
Ur Falkenberg AI:1, nr 100, s.14, 1760
 
Borg. Jonas Darell, 37 år
hustru Annika Persdotter, 37 år
son Peter, 3 år
dott: Maria Lisa, 9 år
      Anna Greta, 6 år
 
Om jag förstår saken rätt är dottern Maria Lisa den Maria Elisabet Wallman (=Maria Elisabet Jonasdotter Darell) som Gabriel skriver om i diskussionen Benjamin Schöfdings härkomst:
 
Den 1/5 1792 hölls det dubbelbröllop i Göteborgs garnisonsförsamling.
 
Kontrahenterna var Fredrik Darell, 23 år och änkan Maria Elisabet Wallman, 30 år samt Fredrik Flink, 24 år och pigan Botilda Strandberg, 18 år.  
Vilka är då dessa personer?  
 
Efter vissa vedermödor kunde jag konstatera att Maria Elisabet Wallman är identisk med Maria Elisabet Jonasdotter Darell (dotter till borgaren, krämaren Jonas Benjaminsson Darell och Annicka Persdotter Schöfding) och sannolikt född omkr 1750 (hon får barn 1773, och hon anges senare i en Hfl som född 1750).  
 
Matte var aldrig mitt bästa skolämne, men om Maria Elisabet var född omkr. 1750 (som i min notering) så bör hon väl ha varit drygt 40 år vid giftermålet?
 
Min Anna Greta, född ca 1754, kan inte vara samma som gifter sig med Jöns Strandberg omkr. 1802. Jonas Benjaminsson Darell och Annicka Persdotter Schöfding måste ha fått två döttrar med detta namn.
 
Sonen Peter i min notering (f. ca 1756-57) kan inte heller vara samma Peter som Gabriel skriver om. (Sonen Peter Darell, som omnämns i Kungsbacka Hfl 1782, har jag inte återfunnit i några andra sammanhang, men han skulle kunna vara identisk med den borgare och järnhandlare från Strömstad Peter Darell som dör i Åmål 1822 15/6 [48 år], således född omkr 1774.)
 
Kan någon reda ut detta? När föddes Jonas Benjaminsson Darell och Annicka Persdotter Schöfding? Kan min notering vara från ett annat år än 1760? Fast åldern på Maria Lisa stämmer ju!?
 
Är Anna Catharina Darell också barn till Jonas Benjaminsson Darell och Annicka Persdotter Schöfding?  
 
Gabriel skriver:
Nästa barn i syskonskaran är Anna Catharina Darell, f 1771. Hon gifter sig sannolikt redan 1791 med hantlangaren, glasföraren Petter Wetterberg, f omkr 1768.
 
Har vid en sökning i DDSS (Demografisk Databas Södra Sverige) hittat vigselnotisen:
 
Vigda i Drängsered (Drängsered C:2) 1792-04-17 glasföraren vid Limmareds Glasbruk Peter Wetterberg och jungfrun från Kongsbacka Anna Catarina Darell.
 
Varsågod!
 
Hittade följande vid sökning i Släktdata:
 
Benjamin Darell d. 1822-07-04, 32 år, volontär av 2:a komp. no 53. (Källa Nya Varvet Gbg, döda 1816-1920).
 
Vem är han? Har inte hittat någon Benjamin i Anbytarforums diskussioner som stämmer med honom.