NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 1999-05-29

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 1999-05-29
Skrivet av: Gabriel Wallgren skrivet 1999-05-27, 00:26
Benjamin Darells härkomst
 
I kväll hittade jag vid mitt sedvanliga kvällsbesök på Göteborgs landsarkiv lösningen på Benjamin Darells härkomst. Av Ulricehamns dombok 1721 framgår klart och tydligt att Benjamin Darell är son till den nyss avlidne borgmästaren Anders Darell [Ulricehamn rådhusrätt och magistrat A I a: 7, 1721 20/12 § 2].
Vem är då denne Anders Darell?
Av Ulricehamns dombok framgår att han blir rådman 1697 och att han antagligen kommer till staden samma år. Den 3/6 1717 blir han, efter förre borgmästaren Erik Luthmans död samma år, utsedd till borgmästare. Han dör dock redan i juli månad 1720 Borgmästare Darell död uthi Juli nu medh Enkia med många små barn utfattig och har intet att tillgå till en dhel andra skatter innerstå [Ulricehamn rådhusrätt och magistrat A I a: 7, 1720 13/12 § 2].
Under åren 1720-21 förekommer en hel del mål som belyser alla skulder som fanns efter Anders Darell. Jag har inte hunnit gå igenom dessa. Ett av målen omtalar att han har en skuld till borgmästaren i Stockholm Hans Darells hustru. Anders Darell omtalas i de tidigare domböckerna omväxlande Anders och Andreas medan efternamnet då skrevs Darelius i stället för Darell. Detta har gjort att jag gärna vill identifiera honom som den Andreas Nicolai Darelius, som inskrevs vid Västgöta nation i Lund 1690 och som var nationens vice kurator 1696 [Västgöta nation i Lund 1683-1910, Sjöström, Carl, Lund 1911, s 31]. Sjöström förmedlar också uppgiften att han är son till kompastorn Nicolaus Darelius i Härja (Skaraborgs län) och dennes hustru Anna Svensdotter.  
Något gick tydligen snett för Anders Darell vilket gjorde att han dog helt utblottad på sommaren 1720. Strax innan den 5/6 1718 antogs hans son Benjamin Darell till borgare i Ulricehamn. Strax härefter, dock senast sommaren 1720, ingick han äktenskap med Annicka Jonasdotter Lund, ty den 28/6 1720 gav Benjamin Darells swärfader Jonas Lund och dess swärmoder Regina Nilsdotter bort sin gård i staden till sin måg [Ulricehamn rådhusrätt och magistrat A I a: 7, 1721 26/1 § 6].
Om man skall spekulera (vi lär ju aldrig få reda på varför) så kan det ju tänkas att kombinationen av att Benjamin Darells far dött utfattig och att han gifter sig med en kvinna av resandesläkt gjorde att han själv kom att bli resande.
Att Benjamin Darell tycks haft ett häftigt humör beskrivs bäst av ett mål från 1726.
Handelsmannen Olof Mickelsson lät instämma Benjamin Darell för att han honom överfallit med hugg och slag den 17/2 i dess eget hus. Av målet framkommer att Olof kallat Benjamin häktmakare Påsse varpå Darell slog till honom. Därefter kallade Mickelsson Darells framlidna fader för svinhund och sa att han (Darells far) ätit upp 100 Rdr Smt för honom, varpå Darell åter slog honom. Båda fick böta. [Ulricehamn rådhusrätt och magistrat A I a: 7, 1726 14/3].
 
Återstår sålunda att ta reda på vem Anders Darell var gift med (det framgår sannolikt av någon domboksnotis jag ännu inte hunnit gå igenom) samt försöka knyta ihop de olika Darell som figurerar under 1700-talets första hälft med Benjamin Darell och hans far. Troligt är att Peter Darell i Laholm är en son och att Maja/Maria Darell (se ovan!) är en dotter.