NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 1999-05-29

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 1999-05-29
Skrivet av: Gabriel Wallgren skrivet 1999-04-19, 23:26
Hej Bosse och Håkan!
Hann tyvärr inte med att iordningställa materialet om Darell för en web-visning så det får vänta ännu en tid. Däremot hann jag med ett besök på GLA nu ikväll. Fråga mig inte varför jag inte har tittat bland Ulricehamns bouppteckningar tidigare men där fann jag i alla fall gamle Benjamin Darells bouppteckning. Hans änka heter i denna bouppteckning Annicka Bryngelsdotter. Några barn nämns inte i ingressen. Under Wisa och owisa fodringar finns Systern Maria Bryngelsdotter och Systerdottern Lisbeda Frisk upptagna.
Bouppteckningen avslutas Såsom närmaste skyldeman å fäderne hafwer undertecknade wid förestående upteckning intet at påminna ut Supra
Jonas Darell      Helena Darell     Fr. Leijon
Jag gör den omedelbara tolkningen att Benjamin Darell (d ä) varit gift åtminstone två gånger. Första gången med Annicka Jonasdotter Lund och i detta äktenskap föds åtminstone (som är i livet 1757) sonen Jonas och dottern Helena. I det andra äktenskapet föds åtminstone dottern Maja, f 1748 (se ovan!). Var kommer Anna Olofsdotter in i bilden? Felskrivning i Vessige?  
Vem är Fr. (Fredrik?) Leijon? Är han en bror eller gift med en syster?
Vidare förekommer Benjamin Darell redan 1736 som förmyndare tillsammans med Borgaren och handelsmannen Anders Påvelsson till barnen Petter, 15 år, Benjamin, 5 år och Stina, 1 1/2 år. Det är barnens fader Simon Påvelsson (bror till Anders Påvelsson) som har avlidit. Mamman (änkan) hette Lisken Danielsdotter. En tredje broder till Anders och Simon Påvelssöner har jag uppgifter om sedan tidigare nämligen Hans Påvelsson Lund. Av barnen är det bara det yngsta som finns i Ulricehamns fb dottern Christina, f 1735 23/2. Handelsdrängen Petter Simonsson gifter sig 1742 26/2 i Ulricehamn med pigan Christina Sivertsdotter.