NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 1999-05-29

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 1999-05-29
Skrivet av: Gabriel Wallgren skrivet 1999-03-18, 14:58
Hej Håkan!
 
Hade du redan räknat ut att jag och Lena hade brevväxlat? :-)
Saken är den Håkan att jag förbereder en hemsida om resande där jag bl a kommer att behandla släkten Darell utförligt.  
Jag fick följande mail från Lena:
 
Hej Gabriel!
Det var ett snabbt svar! Va´spännande med en seriös resande-hemsida, det finns så mkt konstiga sådana sidor nu tycker jag. Jo, det jag just nu funderar på är en Peter Darell (norrman enl PJ för VNRL 1783). Var han gift med Sigrid Lille född 1702 och som jag förmodar dotter till Nils Hansson Lille född omkr 1659? (min anfader)
Var det han som nämns hos Eilert Sundt som gift med Laurentse Hartman?  
En Anders Darell hittade jag också i samma PJ, han reser med hustru Ulrika Bryngelsdotter, två söner samt Fredrik Lind och Maria Hansdotter - till Kungl. livreg. 1795. Jag har fler uppgifter på personer med det efternamnet  i mina anteckningar, men ska gå igenom dom ordentligt först.
I all hast, Lena
 
och svarade så här:
 
Peter Darell (det finns flera stycken). Jag antar att den du syftar på är den Peter Darell som omkr 1773/1774 (i sitt andra gifte) var gift med Sigrid Frisk, f 1739 (1732) (åu) i Sundsvall d 1791 9/3 i Falköpings stadsfs (db), dotter av borgaren och krämaren Hans Nilsson Frisk och hans hustru Sigrid Nilsdotter Lille.
Jag vet inte var denne Peter Darell kommer ifrån, men han anges född i Ulricehamn 1754 alt. 1751. Eftersom hans äldste son heter Benjamin, f 1774 1/5 i Skänninge (E) [Hfl, ej i fb] är det troligt att han är befryndad med borgaren och handlanden i Ulricehamn Benjamin Darell, f omkr 1698 (åu). d 1757 21/5 i Fritsla sn (P). - G m Annicka Jonasdotter Lund. Från detta par har jag flera mer eller mindre sannolika barn/barnbarn som under 1700-talet i huvudsak uppehåller sig i Halland och södra Älvsborgs län.
Den Anders Darell du nämner har jag inga uppgifter om, men namnfrekvensen på namnet Andreas är hög på de förmodade barnbarnen till Benjamin Darell (1698-1757) varför man skulle kunna tänka sig att Benjamin haft en son Anders/Andreas, men å andra sidan är det ju lite tidigt om han nämns 1795 (att han har familj då tyder ju närmast på att han tidigast kan vara född på 1750-talet och då näppeligen son till gamle Benjamin Darell).
 
Uppgifterna om Peter Darells andra gifte med Sigrid Frisk kommer ju ursprungligen från din och Bosse forskning, men de är ju inte så svåra att återfinna i orginalkällorna.
Vad du inte vet är att Peter Darell var gift 1:o 1772 20/12 i Sandhem sn (R) m Catharina Sandberg, f omkr 1749 [23 år 1772], från Eksjö, d 1773 18/3 i Sandhem sn (R), dotter av Jöns Sandberg (i Eksjö) och hans hustru Annicka Holm [Sandhem db 1773] och att de tillsammans hade dottern Maria Elisabeth Darell, f 1773 18/1 i Sandhem sn (R).
I Sandhem föds för övrigt även Peter Darell och Sigrid Frisks son Adolf Fredrik Darell, f 1777 30/8 i Sandhem sn (R).