NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 04 april, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 04 april, 2011
Skrivet av: Peder Andersson skrivet 2010-12-21, 00:33
Bo,
 
Tack för särskiljandet, av dessa två Per Erik Byström.
 
Jag visste inte att det fanns två Per Erik Byström, och att hustrun Larsson tillhörde en Per Erik Byström (d.y.), född 1860. Antog att ovanstående Per Erik Byströms (d.ä.), född 1854, hustru var denne Maria Kristina Larsson som dog 1896 15/6 i Umeå landsförsamling. I övrigt torde väl övriga uppgifter gälla Per Erik Byström (d.ä.).
 
Så sant Bo, så har jag inte något mer som kopplar denne Byström (d.ä.) till släkten Byström-Hallin eller till någon säker resandehärstamning, mer än hans möjliga umgängeskrets. Utan det hade jag hoppats få eventuellt klarlagt tillsammans med andra intresserade. Och vad gäller rubriknamnet Byström-Hallin, så är ju inte tillnamnet konsekvent använt av släktmedlemmarna, utan förekommer mig veterligen som både Byström och Byström-Hallin, och även enbart Hallin.
 
Men så länge, är det kanske relevanta uppgifter, tills en eventuell släkthärledning kan påvisas eller inte? Vad tycker Bo Lindwall?
 
Så något positivt fick vi ut, utan att veta på förhand, av mitt inlägg som skringrar frågetecken, åtminstone för mig, vad gäller en äldre och dessutom en yngre Per Erik Byström, och forskningen går framåt till förhoppningsvis glädje för alla intresserade.
 
Mvh
 
//Peder