NULL Skriv ut sidan - Bergqvist

Anbytarforum

Titel: Bergqvist
Skrivet av: Stefan Simander skrivet 2010-04-25, 12:57
Hittade under Delsbo följande inlägg med en koppling till Bergqvist och väldigt mycket närmare Östervålatrakterna!  :
 
 
Jag söker uppgift om min farfar Erik Gustaf Hedblom född 1870-03-09 i Delsbo. Fader lumpsamlare Lars Olof Hedblom, Thorsåker, född 1849-11-18. Som moder anges (FB Delsbo C:6 1862-1887 bild 93) kringvandrande kvinnspersonen båtsmanshustru Sophia Bergqvist, Elfkarleby. Är det någon som vet vem hon var? Lars Olof Hedblom gifte sig senare med Anna Sofia Palmgren och fick åtta barn.
 
 
Jag har tyvärr inte några uppgifter om Sophia. Via en e-postkontakt med Katarina Sohlborg, registrerad användare som forskar på Torsåker, fick jag igår en upplysning om att Sophia Bergqvist kan vara identisk med Anna Sofia Palmgren från Multrå, Västernorrland född 3/12 1852.  
 
Malin Almstedt, har skrivit om A S Palmgren den 15/10 2009 under resandesläkter Hedblom. Malin har inte heller kunnat hitta denna märkvärdiga kvinna.
 
 
Av Malin Almstedt: Det lite kluriga i frågan kring Lars Olof Hedblom är att det finns två personer med samma namn. Lars Olof Hedblom född 1849-11-18 i Hanebo fick tillsammans med Anna Sofia Palmgren (alt. Anna Sofia Berg) en son som också fick namnet Lars Olof Hedblom men föddes år 1880 i Torsåker (enligt uppgift den 25 april). Den senare gifte sig med Anna Hurtig, som är min morfars farfar. Den senare Lars Olof lämnade familjen i början av 1900-talet och begav sig till Amerika.
 
(Meddelandet ändrat av simson 2010-04-25 15:42)