NULL Skriv ut sidan - Bergqvist

Anbytarforum

Titel: Bergqvist
Skrivet av: Stefan Simander skrivet 2007-03-08, 19:25
Hej igen! Jag mottog följande mycket positiva och tacksamma brev som jag fått tillåtelse att lägga in här!  
 
Jag har läst med största spänning, om hur ni har spårat fram min släkting Maria Bergqvist Jonasson från Järvsö. Till min stora glädje då hon har gäckat mig (Lotta Forsberg) och min kusin Susanne Boholm i över 15 års tid! Nu är jag så lycklig över att äntligen någon har hittat henne efter alla våra års av efterlysningar! Det som också är roligt är just att man i vår släkt alltid sagt att det finns hästskojare med i släkten, men att man trodde att det var på min farfars sida, och så visade det sig att det var på farmors sida! Alla trodde det för att min farfar var så mörk. Maria Bergqvist fick två söner, varav jag är från Frans Fredrik Larsson, som i sin tur fick en oäkta dotter, Anna Kristina Andersson (min farmor) med Augusta Kristina Andersson. Jag har även ett kassettband inspelat med Frans, där han i ålderdomens glömska berättar om sitt liv. Där berättar han bla. Om att han skulle ha fötts i ett dike någonstans i dalarna då mamma Maria gick omkringvandrande utan papper och en skrinda på väg nedåt i landet. Vad jag vet är att Maria dog på fattigstugan och att Oskar och Frans på ett torg blev sedan blev utauktionerade till lägsta bud, och bröderna splittrades.
 
Det skulle vara så kul och veta vad du eller ev. flera vet om mina släktingar!