NULL Skriv ut sidan - Bergqvist

Anbytarforum

Titel: Bergqvist
Skrivet av: Ingrid och Olof Bergström skrivet 2006-09-01, 18:44
Lars Vilhelm Molander eller Alm, som han senare heter, har jag tittat lite mer på. 1902 flyttar han till Elfsund i Bergsjö och hans hustru Anna Sofia Larsson Sundberg, som Lena redan berättat om, kommer från Harmånger. Vigseln var 8 mars 1902 i Bergsjö, borgerligt (ingen av makarna hade begått nattvarden). Hon är döpt 14/3 1862 i Harmånger, föräldrarna, som Lena skrivit här ovan, kopparslagaren Carl Petter Larsson Sundberg och hustru Anna Stina. De sade sig vara från Umeå, men både attest och dopsedel kom tillbaka, de tillhörde inte Umeå. På dopsedeln står ”född i okänd församling okänt län”.
Hon har en dotter Hulda Kristina, född 11 augusti 1886 i Hanebo. Då kallas modern Anna Sofia Larsson, kringvandrande från Elfros i Härjedalen. Attesten återkom, hon tillhörde ej den församlingen.
Jag skrev något här ovan om att bli inskriven i flyttboken som död. Nu har jag kollat vår Fredrika Charlotta Berg. Hon avled 28/1 1906 och blev inskriven i inflyttningsboken 1/2. Varifrån: saknar skrivningsort. Varthän i församlingen: Se dödboken.
hälsningar Ingrid