NULL Skriv ut sidan - Hur känna igen resande i kyrkböckerna?

Anbytarforum

Titel: Hur känna igen resande i kyrkböckerna?
Skrivet av: Brage H. Pedersen skrivet 2007-04-12, 11:53
Hei,
jeg har noen forfædre som jeg lurer på kan være av Reisende slekt. De flyttet veldig ofte, og trolig er bare ett av børn  deres døpt. I familien har det visstnok vært snakk om at vi har Reisende i slekten (hva nå enn det måtte bety).
 
Personene jeg lurer på er:
Hans Christiansen, visstnok født 1826 i Spydeberg, Østfold, men han er ikke døpt der. I 1860 kalles han husmann og møller, og i 1865 er han daglønner på gården Holte i Spydeberg.
Gift med Karen Andersdatter, visstnok født 1828 i Enebakk, Akershus, men hun er ikke døpt der.
Deres børn var:
1. Thea Hansdatter, født 1854 i Enebakk. Finner henne ikke i kirkebøkene. Hun var ugift tjenestepike i 1900 og døde trolig børn øs.
2. Johan Hanssen, født 1856 i Askim. Finner ham ikke i kirkebøkene.
3. Karoline J. Hansdatter, fødselsår oppgitt som 1858, 1859 (oftest), eller 1863 (ved ett enkelt tilfelle!),og fødested er visstnok Enebakk, men hun er ikke døpt der. Hun giftet seg med husmann/murer Kristian Johannessen og fikk minst 7 børn  Hennes familie flyttet minst 10 ganger i løpet av 20 år! (alle børn  er født på forskjellig sted)
4. Anton Hanssen, født 27. 2. 1860, Askim. Døpt 5. april samme år i Askim - han er den eneste av søsknene som jeg har funnet i dåpslistene.
5. Christian Hanssen, født 1859 i Spydeberg. Finner ham ikke i kirkebøkene.
6. Gina Hansdatter, født 1864, Finner henne ikke i kirkebøkene. Hun jobbet trolig som tjenestepike hele livet.
 
Kan noen gi meg noen tips om hva slags folk dette kan være  Er de Reisende, eller bare vanlige husmannsfolk som flyttet mye pga trange kår?
Mvh