NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-11-28

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-11-28
Skrivet av: Solfrid Henriksen skrivet 1999-09-20, 14:43
Jeg er usikker på om det er noen reisende i min familie. Men min farmors mor (oldemor)fikk 9 eller 10 barn med farmors far, uten at de ble gift. Mange av barna ble ikke døpt, noen av de døpte seg selv ved 18 års alder. I min slektsforskning har jeg funnet ut at min oldefar var fra Norge, men flyttet til Sverige.Min oldemor skulle være fra Karlstad, men har ikke kunnet bekrefte dette. Etter mange ukers intens jobbing og ved mye hjelp fra en dame i Sverige, fant vi ut at min oldefar giftet seg i Sverige med en annen jente, dette var før han traff min oldemor. Denne kvinnen som han giftet seg med fikk han 10 barn med. Han har da tilsammen fått 19 eller 20 barn! Han var født i 1849, hans kone i 1851, hun døde i Strömstad i 1902. Han fikk sitt siste barn med sin kone i 1893, sitt første barn med oldemor i 1895. Oldefar og oldemor flyttet til Norge ca. 1899. En vanlig borgelig  familie ville vel ha døpt sine barn på den tiden, selv om de hadde havnet i ulykka?  
Min oldemor har oppgitt flere fødselsår i Norge, 1873, 1875 og flere ganger 1880. Jeg har nå funnet en person som passer til hele hennes navn i Värmland, nettopp i Karlstad i folketellingen 1890. Men hun skal være født i 1884. Det er sikkert like sansynlig det , som disse andre årstallene. Bortsett fra at hun da måtte ha vært 11 år da hun fikk sitt første barn...  
Så jeg får lete videre , men jeg lurer på hvorfor de ikke døpte sine barn, kunne man kanskje ikke det uten videre når foreldrene ikke var gift?  
 
Noen som har noen formening om dette?  
Hilsen Solfrid Henriksen