NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-11-28

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-11-28
Skrivet av: Gabriel Wallgren skrivet 1999-04-02, 22:26
Hej Anders! Så korsas då åter våra vägar (senast var det väl i soc.genealogi.medieval) och jag har sett att vi har andra intressen ihop också (bryter vi över 750?) ;-)
Skämt å sido. Min erfarenhet är att de resande genom tiderna har behandlats oerhört olika och också beroende av var i landet de har färdats (kan skilja oerhört även lokalt). Att det i den åsiftade födelsenotisen från Värö sn 1767 rör sig om resande är för mig självklart. Det får man klart för sig om man nämner de övriga faddrarna.
Qvinnsfadr. hustrurna Annicka Darell, Helena Darell Jungfrur Anna Maiia Kindberg, Anna Lisa Darell Mansfaddr. Borgaren Oluf Schiöfding, Johan Oller, Andreas Darell, alla fr. Falkenberg (samtliga är identifierade av mig som resande i andra sammanhang). I ett annat sammanhang kan ovanstående personer naturligtvis beskrivas annorlunda. T ex blev ovanstående Andreas Darell instämd vid HT 1782 vid Marks hdr och dömd för blodvite. Vid samma häradsrätt instämdes redan vid ST 1759 borgaren Jonas Darell i Falkenberg (Annicka Darells, se ovan, man, och borgaren Johan Kindberg i Laholm för begånget övervåld.  
Det är tyvärr inte så lätt att man bara genom att gå igenom kyrkoböckerna, lätt kan skilja ut resande från andra borgare och personer med släktnamn utan mitt svar är att det är erfarenheten hos forskaren som är avgörande. Efter ett antal års koncentration (erfarenhet) på att skilja resande från övriga befolkningen så ser man i ögonvrån en födelsenotis över en resande som fått barn. Övning ger färdighet, heter det ju och så är det nog här också. Därmed inte sagt att även det vana ögat kan göra fel, missa och ta för givet att någon är resande som inte är det. Jag har i min forskning, som jag har försökt begränsa till Halland, försökt lära mig de olika släkterna, vilka platser man ofta besökte etc vilket naturligtvis har lärt mig att känna igen de resande snabbt. Om jag skulle börja gå igenom födelseböcker i exempelvis Östergötland skulle jag säkert missa en del och ta andra notiser som givna resande fast de inte är det. Förstår du vad jag menar? Som vanligt gällar att skriva upp för mycket och senare sålla. Jag har märkt att jag tillbringar ungefär tre gånger så mycket tid åt att läsa mina anteckningar, jämföra, och jämföra igen, som den tid jag lägger på arkivforskning.