NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-11-28

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-11-28
Skrivet av: Håkan Skogsjö skrivet 1999-01-03, 02:02
Jag kan inte påminna mig att jag hört talas om någon resandesläkt Wallin. Men kanske någon annan vet bättre. För den som är van att forska i resandesläkter är det ganska lätt att känna igen dem med hjälp av namnen, de yrken de hade och levnadssättet i övrigt (exempelvis var de ofta inte kyrkoskrivna någonstans). Utifrån en enstaka anteckning, exempelvis en notis i en födelsebok, är det dock sällan möjligt att säkert säga om det rör sig om resande eller inte (såvida man inte redan känner till personerna).  
 
Ett utmärkande drag hos dem är sammanhållningen. Det var ovanligt att någon gifte sig utom gruppen (även om det förekom), vilket är förklaringen till att de resande har kunnat finnas kvar som en etnisk minoritet i Sverige under flera hundra år, trots att de inte var fler än några tusen individer.
 
Det händer att folk har hört att någon släkting, kanske en morfar eller en ingift morbror, varit tattare. Vid en närmare kontroll i kyrkböckerna visar det sig inte stämma, utan de har haft en vanlig, svensk härstamning. Att missförståndet har uppstått beror ofta på att personen haft ett levnadssätt som påmint om det som var vanligt bland resande, de kan exempelvis ha varit skrothandlare och rest mycket. Men det fanns många etniska svenskar som också försörjde sig på detta sätt.  
 
Sedan bör man komma ihåg att ordet tattare i många sammanhang har använts som ett rent skällsord, som kunde användas om folk man ogillade oavsett om de verkligen var av tattarsläkt eller inte. Ordet har därför fått en klart negativ klang på samma sätt som neger och lapp, som också från början enbart angav ras/etnisk tillhörig utan värdering.