NULL Skriv ut sidan - Skänninge

Anbytarforum

Titel: Skänninge
Skrivet av: Sonia Biörkeroth skrivet 2003-12-21, 00:13
Askersund - Jag har nu tittat och tittat i Askersunds stads vigselbok C:1 på Magnus Jeremiassons vigsel och hans andra namn, som jag en gång tolkat till Kotz? Namnet skall nog inte sluta med z. Kan få det till Kote eller Rote, börjar i alla fall inte med något tydligt S. Ev. kan ett litet s vara skrivet bredvid. Skulle då kunna bli Skote (=Skotte). Får försöka finna en läsare med förstoring för att se.
Men med har i alla fall en vigsel som kan vara av intresse.
Vigda Askersund stad Vb E:1, 1704-12-11 vigs Israel Jeremiasson och Ingeborg Gabrielsdotter, morgongåva 30 lod silver. Har inte hittat några barn födda i Askersund till detta par.
 
Det finns personer i Askersund stad som jag misstänker tillhör resande-släkter även om de är bosatta i staden. Jag behöver forska mer för att se vad som kan hänga ihop. Har inte forskat så mkt i Askersund det senaste året. Fick en datakrasch utan backup på mkt, så energin försvann när det gällde att göra om mkt. Men kommer under nästa år att ta upp den gamla forskningen igen.
 
Jag har gått igenom en del mantalslängder för Närke-Värmland och har dessa noteringar:  
 
Askersund stad:
1676 Gabriel Gabrielsson, betalar 1 mantal
1684 Gabriel Gabrielsson + hustru
1695 Gabriel Gabrielsson + hustru
1698 Gabriel Gabrielsson + hustru
 
1722
Örebro:
Lars häktemakare
Christopher Geijer hakmakare
Askersund stad:
Christopher Höök, betalar 3 mantal, har systern Chatanna (står i alla fall inte Johanna el Susanna) och pigan Johanna
Erik Zander, sadelmakargesäll (ev ngt av intresse)
Kristinehamn:
Hans Lindbeck, häktemakare
 
Har mer noteringar från mantalslängderna, men behöver stämma av mot noteringar och uppgifter här från Rötter först så att jag ser vad som hör ihop etc.