NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 27 december, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 27 december, 2009
Skrivet av: Lars Börjesson skrivet 2009-03-23, 21:27
Hej!
 
Jag är nybörjare på släktforskning och skulle behöva all hjälp jag kan få för att lösa min släkts gåta. Kort & gott kan problemet formuleras såhär: Min farfars farfar är okänd.
 
Min farfars far hette John Teodor Börjesson f. 1886-11-05 i Göteborgs masthugg. d 1968-09-19. John Teodors far är okänd och jag kan inte finna honom i några källor.
 
John Teodor Börjessons mor hette Josefina Amalia Börjesson f. 1860-08-06 i Onsala. d 1934-11-??. Josefina Amalia Börjesson jobbade som piga i finare familjer i Göteborg. Vid tidpunkten för John Teodors födelse är Josefina Amalia Börjesson skriven i Göteborg 11:te roten 11 & 12 D 2:a Långgatan hus nr 35. Källa: Husförhörsbok AI:10 1886-1892 Göteborgs Masthugg (sidan 391).
 
Letar man vidare i husförhörsboken hittar man märkligt nog en person vid namn Johan Teodor Spångberg f. 1831-03-11 d. 1904-06-19. som står skriven som Artist på samma adress (2:a Långgatan hus nr 35) som Josefina Amalia Börjesson bodde! Johan Teodor Spångberg bor på 2:a Långgatan hus nr 35 med sin hustru och fyra döttrar. Källa: Husförhörsbok AI:10 1886-1892 Göteborgs Masthugg (omkr sidan 395).
 
Datumet 1887-02-15, omkring 3 månader efter att John Teodor har fötts, flyttar Josefina Amalia Börjesson från 2:a Långgatan hus nr 35. Hon har då jobbat som piga i samma familj i 3 år i rad. Källa: Göteborgs masthugg BII:1 Utflyttning 1883-1894. Hon flyttar då till Örgryte. Vad tyder detta på? Får hon sparken som piga? Är det omöjligt för henne att bo kvar i samma hus/trappuppgång som Johan Teodor Spångberg?
 
John Teodor föds till oäkta barn 1886-11-05 men kommer att göra en ”klassresa” i sitt liv och sluta sin karriär som mellanchef på en mattfabrik i Göteborg. När min farfar Bertil (idag 92 år) växte upp i Göteborg passade det sig inte att prata om vem John Teodors far egentligen var.
 
På omvägar från övriga släktingar (som idag är döda sedan länge) har det ryktats om att John Teodors far kom från Trollhättan. Ryktet säger vidare att John Teodors far dog (I Trollhättan) ca 10 år efter att John Teodors föddes alltså omkring 1896. Enligt min farfar skall John Teodor ha varit med på sin fars begravning i Trollhättan.
 
John Teodor & Josefina Amalia Börjesson skall ha suttit längst bak i Trollhättans kyrka tysta som möss. De skall ha lämnat kyrkan strax innan akten var slut för att inte väcka uppmärksamhet.
 
Jag vill här poängtera att de två senaste styckena är rykten och uppgifter som har gått från mun till mun och är berättade av min farfar. Jag finner ingen koppling mellan Johan Teodor Spångberg och Trollhättan. Min farfar berättar vidare att hans farmor Josefina Amalia Börjesson skall efter barnets födelse aldrig ha tittat åt en karl då hon föraktade dem och inte litade på dem.
 
Min farfar som är 92 år vet idag inte vem som är hans egen farfar. Själv brinner jag för att efter alla dessa år slutligen få ge honom ett svar. Jag kan dock inte släppa taget om att Josefina Amalia Börjesson bor på samma adress som Johan Teodor Spångberg och hon döper barnet till det udda namnet John Teodor! Detta kan väl ändå inte vara en ren tillfällighet? Eller kan hon ha blivit inspirerad av målaren Johan Teodor Spångberg och därmed tagit hans namn? Ungefär som om det finns tusentals människor idag som är döpta efter John Lennon & Paul McCartney?
 
Om inget finns dokumenterat om vem som är John Teodors far är min förhoppning om att finna ett foto av honom. John Teodor hade ett ganska säreget utseende!
 
Finns det idag några levande ättlingar till ”artisten och målaren” Johan Teodor Spångberg? Kan det finnas några barnmorske-protokoll där det framgår vem som är John Teodors far? Finns några andra sätt att få fram vem som är pappan?
 
Mycket tacksam för svar!
 
Hälsningar Lars Börjesson