NULL Skriv ut sidan - Resande i Jämtland

Anbytarforum

Titel: Resande i Jämtland
Skrivet av: Karl Göran Eriksson skrivet 2011-03-27, 11:20
I början av 1860-talet påträffas i Föllinge socken en bleckslagare Magnus Andersson f.1825 och hh Axelina Fredrika Johansdotter (nämns även Persdotter) f.1823. De finns inte upptagna i någon flyttningslängd men uppges vara födda i Östmark, Värmland. Där har jag inte lyckats påträffa varken dem eller deras barn. I familjen finns en dotter Charlotta Regina Wallin f.1845, som sannolikt hör till ett Axelina Fredrikas tidigare förhållande. I hfl. anges deras gemensamma barn vara: Emma Gustava f.1851, Wilhelm f.1858, Maria Lovisa f.1860, Frans Teodor f.1862, Anna Christina f.1865 och Fredrik f.1867 (de två sistnämnda födda i Föllinge). Omständigheterna att de är svårfångade, uppges vara från Östmark och personnamnen, ger mig en misstanke om att de tillhör de resande. Denna misstanke styrks när jag hittar ytterligare ett barn som inte finns upptaget hos sina föräldrar.
 
I Trönö, Hälsingland föds nämligen 28/11 1853 en Carl Magnus av Ogifte Kopparslagaren Carl Magnus Andersson i Säfsnäs af Fahlu län och passlöse  qvinspersonen Fredrika Axellina Johansdotter ibidem. Bland dopvittnena hittar vi Formsmeden Petter Andersson och H:u Ulrica Fredrica Fredriksdotter i Franshammars S:n och södra (Mi?)tbäcken.
Familjemedlemmarnas fortsatta öden känner jag till. Har någon kunskap om deras antecendentia ?