NULL Skriv ut sidan - Resande i Jämtland

Anbytarforum

Titel: Resande i Jämtland
Skrivet av: Kurt Nordman skrivet 2001-01-14, 17:54
Karl Göran. Det är ett namn i din lista som jag är intresserad av, nämligen Alexanders far Widrich Nordberg. Det är förmodligen den Widrich Pettersson Norberg f 1736 som 1769 till 1772 var sockenapotekare och torpare i Marby sn. Det var turbulenta år som lämnat en rik skörd i domböckerna, där det på ett ställe sägs att familjen ska vara kommen från Norge. Efter 1772 har jag inte hittat något om familjen. Men hans styvdotter Maria Chatarina f. 1753 gifte sig med Olof Heljesson, f. i Myckelåsen, Marby. I en skatteavkortningslängd från 1773 finns en Olof Heljesson i Bäck, Marby som  utfarit förleden vinter i sin fattigdom till Norge. Troligen samma man. Det kan ju vara så att Norberg har militär bakgrund, varit fältapotekare i svenska eller danska armen. Finns det militära register över sådana befattningshavare? Jag har en annan resande som det vore intressant och veta om han lämnat några spår i kyrkoböckerna. På 1790-talet fanns det i Jämtland en man som var resande i magi. Han kallades Varggubben eller Rödskägg och skyddade, medelst trolldom, allmogens boskap mot vargar. Myndigheterna ogillade verksamheten och drog honom 1797 inför tinget. Hans egna uppgifter inför rätten: Namn Hindrik Michelsson Norman, 90 år gammal, född omkring 1719 på Finnskogen, Skillingmarks sn, Holms pastorat, Karlstads län. Föräldrarna var avsk. soldaten Mickel Påhlsson och hans hustru Kerstin Hansdotter.Tjänat soldat i 26 år, efter avskedet gift sig i Stockholm med avledne Gardessoldaten Ingebert Hanssons änka, Kerstin Hansdotter,avlat 10 barn av vilka endast 2 leva, smeden Michel Norberg och salpetersjudaren Hans Norberg. Sonen Michel och hans hustru gjorde Hindrik sällskap på resorna i Jämtland. Mvh Kurt Nordman