NULL Skriv ut sidan - Resandefolkets ursprung DNA

Anbytarforum

Titel: Resandefolkets ursprung DNA
Skrivet av: Tony Fischier skrivet 2015-10-29, 18:33
Jag vet att många Resande egentligen tycker att det tidigaste ursprunget är ointressant. Det finns också flera teorier, den mest prominenta är att de Resande ursprungligen kom från Indien och är närbesläktade med Romerna, men vad jag vet finns det ingen otvetydig forskning när det gäller ursprunget. Det finns ju också en teori att Resandefolket inte är någon homogen grupp utan snarare är löst sammanhållen av folk som av olika skäl inte passat in i samhället.
 
När det gäller Romernas ursprunget så har man mest lutat sig mot språkliga likheter. Man bedömer att det skedde en utvandring från Indien för 1 000-1 200 år sedan och att de följde en rutt förbi de Kaukasiska bergen, söder om Svarta havet, för att nå Europa på 1200-talet. Ganska nyligen har man gjort DNA-tester på Romanifolket för att försöka klarlägga detta ursprung. Man har funnit att en övervägande del tillhör den så kallade haplogruppen H1a1a-M82, en haplogrupp som är väldigt vanlig i nordvästra Indien men är väldigt ovanlig överallt annars.
 
När jag gjorde mitt DNA-test var jag därför mer än halvt beredd på att tillhöra M82.
 
Jag är i direkt nedstigande led på fädernet härstammande från en Christoffer Jacobsson Franswegen, född omkring 1650 i  
Frederiksborg, Själland, Danmark och död:   1705. Han ska ha kommit resande från Tyskland för att besöka släktingar. Han hade ett avskedspass daterat Köpenhamn den 7 juli 1701 och bosatte sig i Falkenberg. Han är anfader till flera av de stora resandesläkterna.  
 
Till min förvåning tillhör jag haplogruppen J2a > CTS6804. Den absolut vanligaste platsen i världen för denna grupp är den ryska regionen Ingusjetien, där 88 procent av invånarna har den haplogruppen.  
 
Ingusjetien ligger i Kaukasien mellan Svarta havet och Kaspiska havet. Markören CTS6804 är mer ovanligt utanför den Kaukasiska stäppen.
 
Lite kittlande är det förstås att Tatarerna höll till på den Kaukasiska stäppen...
 
För att förklara språkbruket kan man ju tänka sig scenariot att en Ingusje-anfader följde med Romerna när de drog förbi Svarta havet på väg västerut.
 
Naturligtvis finns det en hel mängd potentiella felkällor här. Även om mitt pappersspår leder till Jacobsson Franswegen så kan det ju finnas en felaktig far där någonstans. DNA-forskningen är ju också under ständig utveckling, så även där kan saker och ting komma att ändras.
 
Med de rasbiologiska förföljelserna i färskt minne misstänker jag att det finns ett motstånd mot DNA-tester bland Resandefolket men det vore förstås oerhört intressant om någon annan i rakt nedstigande led kunde bevisa/motbevisa antagandet.