NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 19 maj, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 19 maj, 2008
Skrivet av: Anne Minken skrivet 2008-05-18, 11:48
Takk til Arnvid som gjorde meg oppmerksom på at saken mot Ingeborg Thoresdatter, Fredrik Erichsen og Kirsten Jacobsdatter fikk et etterspill i 1744. De ble innbrakt under den store omstreiferinkvisisjonen i juni 1744 og dømt til tukthusstraff. Jeg har funnet dem i tukthusprotokollen. Oppholdet på tukthuset ble svært kort. De ble satt inn der den 6.juli 1744 og løslatt allerede 28.7. Det var pågrepet så mange under inkvisisjonen at det bare ble plass til 150 personer på tukthuset. Resten ble løslatt.  
 
Til Lenas spørsmål om Ingebor Thorjesdotter som fikk et barn med Vidrik Pettersen på Kongsberg i 1720, kan være identisk med Ingeborg Thoresdotter. Jeg tror ikke det er sannsynlig. Ifølge Ingeborgs vitneforklaring kom hun til Trondheim sammen med Elias Jacobsson i 1720 og i 1721 var de i Bergen. Én mulighet er selvfølgelig at Ingeborg forklarte seg feil under forhøret i Stokke og at hun først slo seg sammen med Elias Jacobsson seinere. Hun fortalte at de hadde giftet seg på Biri i 1723. Men jeg tror nok helst at det dreier seg om to forskjellige personer.