NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 19 maj, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 19 maj, 2008
Skrivet av: Anne Minken skrivet 2008-05-13, 11:46
Jeg har sett litt nærmere på rettssaken fra Stokke i Vestfold i 1740 og har funnet noen nye opplysninger om Tobias Hageberg (også kalt Tobias Wetterberg, Tobias Nicolaysen og Thomas Larsen). Flere vitner fortalte at han først kom til Sem i Vestfold i 1738 sammen med en annen svenske som bare omtales som Ludvig eller Ludvig Svendsk. Ludvig skal ha fortalt vitnene at Tobias Hageberg var ettersøkt for et stort tyveri av gull og sølv i ”Gienköpping  i Sverrig” (må vel være Jönköping). Ludvig Svendsk hadde fått et brev fra Sverige som ble lest opp i Laschen hos Anders Danielsen. I brevet stod det at det var utlovet en belønning på 200 riksdaler til den som kunne fange Tobias. Brevet skal ha vært fra en ”obriste lieutenant Haar” boende paa S..fos i Vester Jytland”. Jeg klarer ikke å lese stedsnavnet, men det begynner på ”Schil” og slutter på ”fos” (svensk fors). Det kan muligens stå Schillingsfos, men det er vel ikke i Vester Jytland.  
 
Er noe kjent om et stort tyveri i Jönköping rundt 1738 og om oberstløytnant Haar (kan kanskje være Hård)? Jeg har sett litt på mulige Ludvig-er blant de reisende på denne tida, men det er jo flere å ta av.  En nokså vill gjetning kan være at det kan dreie seg om hestehandleren Ludvig Detloff (Ditloff) som skal ha reist over til Norge flere ganger.