NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 19 maj, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 19 maj, 2008
Skrivet av: Anne Minken skrivet 2008-05-13, 10:39
Den 9. August 2007 spurte Niclas Rosenbalck om opplysninger om en Axel Andersen på gården Leerstang i Ramnes i Vestfold, Norge som er omtalt i svenskemanntallet fra 1734.  
Jeg har undersøkt litt nærmere om Anders (Andreas) Axelsen i bygdeboka for Ramnes og i kirkeboka.  
I bygdeboka står det at det sies at han var en svensk hestehandler da han kom til Lerstang. Han kjøpte en part av denne gården i 1730. I den forbindelsen fikk han et lån fra Anders Danielsen (Swart) på 60 riksdaler. Andreas Axelsen eide en part av Lerstang fram til 1758 (Ramnes bygdebok Bind II, s. 660).
   
Hans hustru het Grethe Andersdatter (trolig født ca 1695 etter alder oppgitt ved begravelsen). To barn er født på Lerstang, Maria i 1738 og Grethe i 1743. Men kirkeboka for Ramnes har ikke dåp før 1732, så flere barn kan være født der. Bygdeboka oppgir også døtrene Anne Dortea (gift 1748), Magrethe (gift 1754) og Ingeborg (gift ca 1747).  Det er flere barn med patronymene Andreasen/Andreasdatter og bosted Lerstang som jeg også antar hører til denne søskenflokken, blant annet Friderich Andreasson fra Lerstang begravet 31.12.1744, 22 år gammel og en Agnethe Andreasdotter fra Lerstang publique absolveret 19.februar 1758.
 
Om hestehandleren Andreas Axelsen kan regnes med til de reisende vet jeg ikke, men forhørene fra rettssaken i Stokke 1740 hvor en søskengruppe Jacobsen/Jacobsdatter fra Hjo var sterkt involvert (se innlegg over), viser at Andreas Axelsen tilhørte den samme kretsen. Den rømte fangen Tobias Hageberg oppholdt seg på Lerstang i 1738 og flere av de tiltalte i saken reiste ifølge forhørene dit og oppholdt seg der en tid.