NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 19 maj, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 19 maj, 2008
Skrivet av: Niclas Rosenbalck skrivet 2008-04-17, 12:09
Anne, när jag läser ditt inlägg ovan om att Maria Jacobsdotter kallas Falberg i sin dödsnotis så slår det mig att Jakob Jönsson i Hjo, som troligen var en äldre bror till zigenaren Per Jönsson (Hellbom/Lindgren)[förutsättningen för broderskapet är att PJ:s uppgift att hans far var bosatt i Sörgården i Hjo stämmer] har en son Jöns Fahlberg som enligt domböckerna var kopparslagargesäll i Norrköping 1714 (se under Anbytarforum » Släkter » Övriga släkter C-F » Fahlberg (http://forum.genealogi.se/index.php?topic=69979)). Kanske är fadern till syskonskaran Jakob Jönsson ? Men å andra sidan så har jag för mig att det förekommer även andra Jakobar i Hjo RR domböcker när jag tittade i dem för några år sedan, så ta inget för givet.
 
När det gäller Elias Jacobsson som var gift med Ingeborg Thoresdotter så uppger du att hon är från Växjö. Var finns källan till denna uppgift?  
Då jag forskar i Växjö stad under äldre tid så är denna uppgift mycket intressant. Det finns inte många Thore här att välja på så fadern till henne bör vara den häktmakare Thore Persson i Växjö (belagd i livet här 1669, mtl)vars hustru troligen är Elisabeth Arvidsdotter Ruut [Grännasläkten Ruut]. En dotter till Elisabeth Arvidsdotter Ruut var Brita Thoresdotter, som även kallas för Brita Ruth (!) -som avlider i Växjö 1734, begravd 7/12. BT var gift 1687 i Träslöv (Halland) med häktmakaren o borgaren Claes Christoffersson i Växjö [släkten Grännman, hans farfar var fällboredaren Claes Claesson på Gränna marknadsplats]. Elisabeth Arvidsdotter var omgift med Anders Bengtsson som 1692 kallas förlovad (dvs friställd, avdankad) ryttaren av Skåniska Regemente (har en notering att han skulle tjänstgjort vid Aschenbergs regemente [som bestod av manskap i Halland-Bohuslän] men hittar nu ingen källa för detta - är en domboksnotis i så fall eftersom jag ej undersökt Aschenbergs regementes rullor).