NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 19 maj, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 19 maj, 2008
Skrivet av: Niclas Rosenbalck skrivet 2008-04-17, 11:03
Kan Friederich Erichsen vara densamme som Fredrik Eriksson som figurerar i Vimmerby RR domböcker? Namnet är inte unikt, men då resandeforskning är problematiskt väljer jag att lägga ut uppgifter om denne Fredrik Eriksson Bergqvist här så kanske det kan vara ett väg på förståelsen.  
 
De uppgifter jag har om Fredrik Eriksson, som kallade sig både Norn och Bergqvist
är följande ur Vimmerby rådhusrätts renoverade dombok:
1711 26/6:
f.d. danske fången Fredrik Ericksson avlade borgared för sex år - löftesman Nils Persson.
1712 27/10:
Maria Larsdotter Wiberg emot borgaren FE - de varit trolovade och han
henne under äktenskapslöfte besovit - han med magistratens pass nu förrest
till Uddevalla - skall skrivas till Uddevalla
1712 10/12:
Fredrik Bergqvist förklaras förlustig sitt burskap
1713 9/2:
FB gift karl - Maria Wibergs mål mot honom insänt till hovrätten
1713 9/3:
magistratens i Uddevalla skrift om efterforskande av förre borgaren fredrik Norn,  
som hävdat Maria Larsdotter - han är gift och bortseglad 1709 - förmenas vistas
hos sin fader f. kvartermästare Erich Norn i Biörsäter nära Mariestad
1713 6/7:
landshövdingens skrift angående fångar som blivit borgare - svaras Fredrik
Bergqvist begivit sig till Uddevalla . fär i orten född
1714 12/6:
målet med Maria Larsdotter Wibergh om hor insänt till hovrätten
1715 19/3:
hovrättens dom i målet ändrad
 
 
Frågan är varför Fredrik Eriksson Norn alias Bergqvist anges vara fånge - det verkar nästan som om han var tillfångatagen i kriget mot Danmark. Många av dessa krigsfångar hamnade i städerna och kunde de ett hantverk hade de även möjlighet att bli borgare. Detta går dock stick i stäv med att han uppges vara kommen ifrån Uddevalla och med en svensk far som är kvartermästare (fadern bör kanske vara den Erik Norn  som kom inflyttad till Björsäter från Bohuslän 1711. Uppges vara född i Hälsingland, möjligen 1656, död i Björsäter 2.6.1726, 70 år gammal).  Jag har målet då Fredrik Eriksson Bergqvist förlorade sitt burskap i avskrift - lägger in det under resande: Historia: Vimmerby istället.