NULL Skriv ut sidan - Är dessa personer resande?

Anbytarforum

Titel: Är dessa personer resande?
Skrivet av: Rebecca Askevold skrivet 2010-09-27, 20:40
Resande släkt i Älgå, Värmland?
 
Hei,
 
Jeg har nettopp mottatt opplysninger vedrørende släkt i Älgå og Ny.  
Min Tipp-oldemors fødenavn var Sofia (Sophia) Nilsdotter, og ble født 17.08.1860 og konfimert i Älgå sn, Värmland.
Hun dro over til Norge en gang etter konfirmasjonsalder - akkurat NÅR vet jeg dessverre ikke.  
Men hun arbeidet som tjenestejente på Lystad gård i Ullensaker kommune - og fikk min oldemor som uekte barn med en tjenestegutt på en annen gård i samme kommune.
Sofias foreldre var Nils Larsson, f. 27.12.1815 i Ny sn og Karin Persdotter, f. 04.01.1822 i Älgå sn. De giftet seg 23.07.1843
Sofias søsken var :
                                Anna Nilsdotter, f. 16.09.1843 i Älgå sn i Värmlands län, Sverige.  Forhold til Johannes Nystrand, ikke gift.
            ii   Carl Nilsson, f. 02.06.1845 i Älgå sn i Värmlands län, Sverige, emigrert 04.06.1869 fra Älgå sn i Värmlands län, Sverige til Amerika.
            iii   Anders Nilsson, f. 11.07.1852 i Älgå sn i Värmlands län, Sverige.
            iv   Karolina Nilsdotter, f. 03.09.1854 i Älgå sn i Värmlands län, Sverige.
           v   Sofie Nilsdatter, fødenavn Sofia Nilsdotter, annet navn Sofie Nilsen Grønlien, f. 17.08.1860 i Älgå sn i Värmlands län, Sverige, konfirmert i Sverige.
            vi   Stina Nilsdotter, f. 31.05.1863 i Älgå sn i Värmlands län, Sverige.
            vii   Nils Nilsson, f. 10.04.1866 i Älgå sn i Värmlands län, Sverige.
Min tipp-oldemor var altså nummer 5 av 7 søsken.
 
Det jeg lurer på, er sannsynligheten for at disse var av resande släkt? Det er nemlig hva jeg har hørt rykter om i alle år, og det hadde vært veldig flott å få dette bekreftet eller avkreftet.
Er det noen som sitter på opplysninger om Nils Larsson og Karin Persdotter forøvrig, så er jeg takknemlig for ALT av opplysninger.
Også om dere vet hvem eller hvor jeg eventuelt burde lete videre!
 
Takk!