NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 01 november, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 01 november, 2010
Skrivet av: Steve Palmquist skrivet 2010-03-10, 11:19
Hej Peder:
 
Helt fascinerande läsning. För oss som inte alls känner till denna tydligen omfattande grupp i samhället i äldre dagar kanske giltig även idag i viss mån; liksom adel, vallonättlingar, hugenotter, judiska släkter, sjömanssläkter, lotssläkter, cirkusfamiljer etc. eller andra historiskt identitets bildande grupperingar i samhället.  
 
Jag har frågat tidigare under liknande rubrik kring resandesläkter och har försökt sätta mig lite in i detta genom att läsa några böcker, men jag har nog bar blivit än mer förvirrad.... var finns skillnaden (om den finns?) mellan denna grupp och gruppen (grupperna?) romer t.ex.?  
 
Jag blev i Torremolinos (under 2005-2007) medveten om en grupp, som jag bara hört nämnas tidigare; tattare, det var några av mina gäster vid den restaurang som jag drev, som helt plötsligt vid ett samtal betecknade sig själva och sina släkter som tattare och bl.a. berättade för mig att i Lindome utanför Göteborg skulle det leva många ättlingar till denna grupp.  
Eftersom min morbror med familj, då han levde, bodde i Lindome ett tag, blev jag ju extra nyfiken...då jag aldrig hade hört om detta. Bl.a. undrar jag fanns det speciella orter som dessa grupper oftare bodde i.
 
Är denna grupp en del av resandesläkter? Har de något med gruppen svenska romer att göra? Är det riktigt att denna grupp fortfarande har en så stark gruppidentitet (eller i plural gruppidentiteter) att man använder dessa olika epitet medvetet om sig själva? Romer av olika ursprung har jag förstått gör det medvetet.
 
Ja, jag hoppas Du inte missförstår mig, det är av mänsklig nyfikenhet och intresse som jag försöker att förstå vad som menas med dessa gruppbenämningar och vad som i så fall skapar en identitet i just den gruppen/grupperna? Hur djupt upplevs t.ex. en identitet som i detta fall resandesläkter i dagens samhälle? Med tanke på så många olika senare invandrade grupper som finns i våra europeiska samhällen kan ju detta ge perspektiv...
 
Med vänliga hälsningar: Steve