NULL Skriv ut sidan - Judar som konverterat

Anbytarforum

Titel: Judar som konverterat
Skrivet av: oscar skrivet 2002-08-10, 15:08
Har också på förekommen anledning funderat över frågan om konverterade judar kunde ha varit präster i viss utsträckning. Har själv släktingar som uppenbarligen är av judisk härkomst, varav en präst ca 1850. På 1900-talet finns ett stort antal präster inom både Svenska kyrkan och andra trosriktningar. Detta har alltid förbryllat mig. Något som är än mer förvånande är det faktum att det huvudsakligen rörde sig om bönder/torpare. Någon som vet hur vanligt det var att judar konverterade och blev bönder? Det faktum att den judiska härkomsten ej noterades i kyrkböckerna bör man ej fästa avseende vid. Har själv en förfader där någon tvekan knappast råder om var han kommer ifrån, i kyrkboken har man dock av olika förklarliga skäl noterat fader okänd. För övrigt var judisk härkomst inget man basunerade ut i det här landet. Under det halvsekel jag levde nära inpå den aktuella släkten andades ingen ett enda ord om sin härkomst. Den enda signalen var ett väldigt typiskt nedsättande omdöme från en ingift släkting. Man får förmoda att denna låga profil till stor del berodde på självbevarelsedrift.
Om det finns nån därute som forskar kring judar i Norrköping, särskilt konverterade, skulle jag vara intresserad av en kontakt.