NULL Skriv ut sidan - Den spanska inkvisationen och judarna i slutet av 1400-talet

Anbytarforum

Titel: Den spanska inkvisationen och judarna i slutet av 1400-talet
Skrivet av: Jojje Lintrup skrivet 2005-05-02, 13:44
Det är påståenden som inte har någon täckning i någon litteratur jag känner till, men fullt trovärdiga med tanke på hur deportationen av judar skedde till Portugal.
I alla fall så påstås det, att många sefardiska judar blev flyktingar i Portugal, efter att ha utvisats ur Spanien, och att många av dem, för att inte svälta eller gå under, tog tjänst som soldater i den iberiska erövringen av Amerika. Många av dem tog tjänst i den spanska arm?n, som till mångt och mycket var en slags främlingslegion, där man fick vara i fred med sin bakgrund mot att man deltog i erövringen av den nya dubbelkontinenten. Där fanns italienare, tyskar, portugiser, holländare, m.m.
Där fanns alltså en större tolerans mot s.k. falska konvertiter som formellt hade gått över till katolicismen, men som i praktiken fortsatte vara judar. Dessa familjer hittade bättre villkor i Amerika, och smälte så småningom in i den kreolska kultur som uppstod där.
Jag har också flera gånger hört att man med beteckningen portugis också menade konvertit.
Jag har som sagt inte jobbat särskilt hårt med att undersöka var man kan hitta belägg för dessa påståenden, men jag är ganska säker på att det går att få fram artiklar i ämnet om man anstränger sig.