NULL Skriv ut sidan - Den spanska inkvisationen och judarna i slutet av 1400-talet

Anbytarforum

Titel: Den spanska inkvisationen och judarna i slutet av 1400-talet
Skrivet av: Steve Palmquist skrivet 2005-05-02, 11:52
Spännande bakgrund Jojje. Du har latinamerikansk bakgrund och Du nämner att flera av conquistadorerna av den nya världen kanske hade sefardisk bakgrund. Kan Du beskriva det lite mer?
Har själv länge varit intresserad av sefarderna och språket/dialekten ladino. Jag lärde mig och sjöng en del sånger på ladino när jag var yngre.
 
Ursäkta, av någon anledning blev det fel bestämd artikel (?) det ska heta La juder?a (femininum inte maskulinum El)Dessutom kallar de kristna erövringen av det moriska områdena la reconquista alltså återerövringen, vilket dock är tveksamt om det var, områdena hade knappast varit speciellt kristna innan morerna kom, romarriket, fenicier m.fl. hade under olika tidigare koloniserat kusttrakterna på Iberiska halvön. Ursprungsbefolkningen Ibererna vet man väldigt lite om.  Här i Benalm?dena (Pueblo) har man i förra veckan nyöppnat ett museum med indianska skatter som stulits under la conquista
Men det var sefarderna det handlade om!
 
M.V.H. Steve