NULL Skriv ut sidan - Den spanska inkvisationen och judarna i slutet av 1400-talet

Anbytarforum

Titel: Den spanska inkvisationen och judarna i slutet av 1400-talet
Skrivet av: Ralf Palmgren skrivet 2005-05-01, 21:53
Hej, Steve!
 
Stort tack för den intressanta informationen om El reinado de los Reyes Cat?licos d.v.s. Reina ISABEL I de Castilla y Le?n (1474-1504) och Rey FERNANDO II el Cat?lico de Arag?n (1479-1516) och deras regeringstid i slutet av 1400-talet. När månne man firar nationaldag i Spanien?
 
Mitt intresse rör för tillfället dock inte direkt regenterna utan specifikt den judiska befolkningen i Spanien under den spanska inkvisitionen i slutet av 1400-talet. Således har jag begränsat mig till att studera den etniska judiska gruppen och inte de andra folkgrupperna som också blev påverkade av inkvisitionen i Spanien vid den här tiden. Med andra ord inte av Mohammedanerna eller katolikerna. Jag är således inte heller direkt intresserad av själv orsaken till grundandet av den Spanska inkvisitionen. Jag har således valt att studera Den Spanska inkvisitionen och judarna i slutet av 1400-talet.
 
Jag antar att detta är sidan som du menade: http://sefarad.rediris.es/portada.htm
 
Jag hoppas att alla som vet något om speciellt judarna och den Spanska inkvisitionen i slutet av 1400-talet skriver ner det de vet eller så hänvisningar till källor (orginaldokument etc...) från den ifråga varande tidsperioden eller litteratur.
 
Själv har jag bland annat hittat Michael Alperts bok Crypto-judaism and the Spanish inquisition. Är den månne bra?
 
All information som berör detta tar jag väldigt tacksamt emot.
 
Med vänlig hälsning
Ralf Palmgren