NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-08-12

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-08-12
Skrivet av: Lotta Nordin (Lotta) skrivet 2002-04-16, 16:16
Hej Sari!
 
Först, jo, h:r betyder säkert herr, titta längre upp på sidan 167, där står det h:r Iacob capellanen i Wissby.
 
Den Lars Thorori (inte Thoreri, kan i och för sig vara en felskrivning) som nämns på sidan 398 är en  löpare, inte Billichius själv. Vad löpare betyder i det här fallet är lite svårt att förstå.
Så här lyder texten, som tydligen handlar om hur vissa präster ska få eller inte få olika förordningar:
 
Och dhe som under militien tiena, åth minstone sin mission, när dhe sände äro uthi krigztiensten. Des nödighet bewiste r. d. scharensis med exempel af een löpare het Lars Thorori, nu warandes här hoss adelsfahnan, öff:r hwilkens fyllerij öfwerst leutnampten wälb. Hans Mårthensson Gerf [sig] beswärat haff:r at dhe ingen predikan finge jule- eller annandagen, men ingen weth huru han dith är kommen. Allenast berättadhe m. Billichius honom i Mariaestad af consistorio för sin odygd wara een gång priverat, men åther restituerat igen, hafwandes 2. compagnien annorstädes.
 
Billichius talar alltså om att denne löpare Lars Thorori har varit avsatt och återinsatt av konsistoriet i Mariestad tidigare. Kan detta vara den prästman herr Lars Thoreri som nämndes 1650? Jag tycker det låter troligt.
 
En löpare-präst kan enligt SAOB (Svenska Akademiens Ordbok, http://g3.spraakdata.gu.se/saob/) vara en kringflackande präst utan fast anställning. Kan det vara det det rör sig om här? Han var alltså tillfälligt predikant vid adelsfanan. Ja, det sista är förstås ren gissning från min sida.
 
Men jag tror fortfarande att det inte är samma person, Laurentius Thoreri Billichius och Lars Thoreri.
 
Mvh//
Lotta